Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
24 december 2020
 

Thuiswerken valt in de smaak, maar bedrijven vrezen disbalans

 
 

Bedrijven willen mensen op kantoor

Een grote meerderheid van kantoorwerkers wil ook na de crisis thuis blijven werken. Ze voelen zich thuis productiever. Toch staan bedrijven niet te trappelen, met name vanwege het grootschalig in de wind slaan van regels om bedrijfsgegevens te beschermen. Dat blijkt uit onderzoek van CyberArk. Voor de tweede keer dit jaar werd gekeken naar hoe mensen thuis met de zakelijke apparatuur en bijbehorende beveiligingsregels omgaan. Ondanks waarschuwingen en trainingen is het gedrag sinds de eerste golf alleen maar risicovoller geworden. 

De grootste uitdagingen van het thuiswerken zijn volgens het onderzoek technologische problemen (78 procent), zoals het niet kunnen verbinden met het kantoornetwerk, gevolgd door gestoord worden door huisgenoten (45 procent), een slechte work-life balans (43 procent) en ‘Zoom-moeheid’ door het vele videobellen (34 procent). Daartegenover staan voordelen als minder reistijd (32 procent), gelegenheid tussendoor boodschappen te doen (24 procent) en makkelijker even wat huishoudelijke taken doen (23 procent). De voor- en nadelen tegen elkaar afgezet besluit zo’n 95 procent dat ze graag in de toekomst ook thuis willen blijven werken.
 
Bedrijven willen mensen op kantoor
Bedrijven zijn hier echter zelf minder positief over, met name omdat de goede security-gewoontes op kantoor in een thuiswerksituatie snel worden vergeten. Veel mensen omzeilen de beveiligingsmaatregelen door bijvoorbeeld documenten te versturen via persoonlijke mail, wachtwoorden te delen en niet-goedgekeurde applicaties te installeren. Op kantoor is hier meer (sociale) controle op die thuis veelal ontbreekt.
Ondanks dat iets meer dan de helft van de ondervraagden een specifieke thuiswerk security-training hebben gehad, gebruikt 69 procent zakelijke apparatuur voor persoonlijke doeleinden, en bij 57 procent van de mensen mogen ook andere leden van het gezin deze apparatuur gebruiken voor schoolwerk, online shoppen of gaming. Dit is een groei van maar liefst 185 procent ten opzichte van de eerste golf van de pandemie toen dit ook werd onderzocht. Daarnaast maakt 82 procent meermaals gebruik van dezelfde wachtwoorden, een groei van twaalf procent ten opzichte van de lente.
"De pandemie is een gigantische test voor het model van flex- en thuiswerken. Medewerkers hebben zich enorm flexibel getoond in het omgaan met de verschillende uitdagingen van het combineren van werk en privé," aldus Matt Cohen, Chief Operating Officer bij CyberArk. "Nu we voorlopig hiermee doorgaan is het de verantwoordelijkheid van zowel die mensen als hun werkgevers om ook slim om te gaan met beveiligingsmaatregelen ter bescherming van bedrijfsgegevens. Het is van belang om enerzijds best practices toe te passen en gebruiksvriendelijke tools beschikbaar te stellen, en anderzijds moeten medewerkers hiervoor openstaan en het beleid strikter volgen."
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
peter zzp.boekhouder  |   | 
24-12-2020
 | 
14:49 uur
De schrijver van het artikel heeft een duidelijk belang bij de uitkomst. Veiligheid en beveiliging zijn twee zeer belangrijk zaken die grote bedrijven niet uit het oog moeten verliezen.

De huidige situatie is wat die si en vergt ook van de aanbieder van security producten en van de werkgever meedenken met hoe de beveiliging net zo goed blijft/wordt als op kantoor.

Een mooie uitdaging.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Hulp bieden aan anderen: met deze opleidingen kan het
Sommige mensen zijn geboren hulpverleners. Dan is een carriere in de hulpverlening wellicht voor je weggelegd.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Iedereen die wel eens gezeild heeft, weet het: de windrichting kun je niet veranderen, dus als je vooruit wilt komen moet je de stand van je zeilen aanpassen. Maar wat als de wind is gaan liggen? Als de vraag naar jouw producten of diensten afneemt als gevolg van een recessie, een economische crisis of een andere ramp? Dan kun je als bedrijf maar beter roeien met de riemen die je hebt: je klanten.
Lees verderMeer boeken