Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
18 december 2020
 

Door COVID-19 richten organisaties wereldwijd zich op het nieuwe werken

 
 

Verdubbeling ten opzichte van voor de pandemie

Terwijl de COVID-19 pandemie voor een ongekende verstoring van de arbeidsmarkt zorgt, zijn organisaties bezig de manier waarop zij werken en opereren radicaal om te gooien. Human capital-vraagstukken staan daarbij bovenaan de agenda. Het ‘2021 Global Human Capital Trends’-rapport van Deloitte, getiteld ‘The social enterprise in a world disrupted’, heeft onderzocht hoe organisaties en leiders de lessen van deze pandemie kunnen gebruiken voor een fundamentele herinrichting van werk.

Het rapport toont de groei van de centrale rol die human capital-vraagstukken vervullen in het denken van organisaties. In dit onderzoek zegt zeventien procent van de leidinggevenden dat hun organisaties zich voorbereiden op gebeurtenissen met grote gevolgen, zoals pandemieën. Van de Nederlandse organisaties is dit slechts elf procent. Vóór de pandemie was dit maar zes procent (Nederland drie procent). Bijna de helft (47 procent), en maar liefst 61 procent van de Nederlandse leidinggevenden, stelt dat hun organisaties van plan zijn zich op meerdere scenario’s te richten, een aanzienlijke stijging van 23 procent ten opzichte van vóór de pandemie. Voor Nederland was dit percentage vóór Covid-19 21 procent, derhalve een stijging van 43 procent.
 
Flexibiliteit van werknemers
De belangrijkste factor om voorbereid te zijn op verschillende scenario’s, is de potentie van werknemers zich aan te passen aan nieuwe situaties en/of mogelijk ander werk. Bijna driekwart (72 procent) van de leidinggevenden ziet ‘het vermogen van hun mensen zich aan te passen, om te scholen en nieuwe rollen op te pakken’ als prioriteit bij de aanpak van toekomstige verstoringen. Slechts zeventie procent van deze leidinggevenden stelt echter dat hun organisatie ‘zeer gereed’ is om zich aan te passen en werknemers om te scholen om nieuwe rollen aan te nemen.
"Ondanks dat de COVID-19 pandemie door werknemers als uitdagend is ervaren, heeft het aan de andere kant ook de veerkracht van de medewerkers aangetoond," aldus Egon Hoppe partner bij de human capital-groep van Deloitte. "Human capital-vraagstukken zijn niet langer beperkt tot HR. Tijdens verstoringen zijn het de capaciteiten van de medewerkers, zoals samenwerking, creativiteit, oordeelsvermogen en flexibiliteit, die maken dat organisaties ten onder gaan of boven komen drijven."

Technologie
Het rapport laat een trend zien waarbij leidinggevenden steeds meer afstappen van optimalisatie van automatisering. Er is een heroverweging gaande over de beste manier om mensen en technologie te integreren, zodat deze elkaar aanvullen en organisaties vooruit helpen.
61 procent van de leidinggevenden zegt van plan te zijn zich de komende één tot drie jaar te willen richten op een herinrichting van werk. Voor Nederland ligt dit percentage met 58 procent ongeveer gelijk. Vóór de pandemie was dit slechts 29 procent (in Nederland 27 procent). COVID-19 heeft leiders bewuster gemaakt van de potentiële voordelen van deze aanpak, zoals een hogere productiviteit, een grotere wendbaarheid en meer innovatie. De top drie van factoren bij het herinrichten van werk zijn de organisatiecultuur (45 procent), de capaciteiten van de medewerkers (41 procent) en de technologie (35 procent). Als organisaties effectieve superteams willen creëren, dienen al deze factoren als één geheel te werken.
"Het gaat niet om het vervangen van mensen door technologie. Het effectief en doordacht inzetten van technologie kan het werken zodanig veranderen dat het de verschillende, specifieke capaciteiten van werknemers op de best mogelijke manier naar boven haalt. Het voorziet teamleden van nieuwe methoden om te leren, te creëren en te presteren op manieren die nieuwe uitkomsten opleveren," aldus Hoppe.
 
Het integreren van welzijn en werk
Tijdens COVID-19 zijn de grenzen tussen werk en privéleven steeds verder vervaagd. We zien een trend dat leidinggevenden nu streven naar integratie van welzijn in het werk - en het privéleven - zelf te integreren. Van de leidinggevenden meldt 69 procent zelfs dat zij tijdens COVID-19 een beleid hebben geïmplementeerd waarmee werknemers hun persoonlijke en professionele leven beter kunnen integreren. Zeven van de tien leidinggevenden stelt dat de verschuiving naar werken op afstand een positief effect heeft gehad op het welzijn.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Hulp bieden aan anderen: met deze opleidingen kan het
Sommige mensen zijn geboren hulpverleners. Dan is een carriere in de hulpverlening wellicht voor je weggelegd.
BOEKENNIEUWS
Iedereen die wel eens gezeild heeft, weet het: de windrichting kun je niet veranderen, dus als je vooruit wilt komen moet je de stand van je zeilen aanpassen. Maar wat als de wind is gaan liggen? Als de vraag naar jouw producten of diensten afneemt als gevolg van een recessie, een economische crisis of een andere ramp? Dan kun je als bedrijf maar beter roeien met de riemen die je hebt: je klanten.
Lees verderMeer boeken