Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
3 december 2020
 

Online record: 75 procent meer bestedingen in de laatste zes weken van 2020

 
 

December wordt drukste maand ooit voor webwinkels en pakketbezorgers

De coronacrisis zal in december tot recorddrukte leiden bij webwinkels en pakketbezorgers. Zo is de verwachting dat consumenten vanaf half november tot eind dit jaar 75 procent meer online besteden in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit transactiedata van ABN AMRO. De periode rond Black Friday, Sinterklaas en Kerst is doorgaans al de drukste tijd van het jaar, maar valt nu óók samen met de gedeeltelijke lockdown. Het gevolg is dat dit de drukste periode ooit wordt voor webwinkels en pakketbezorgers.

De online bestedingen kwamen al in oktober in de buurt van de piek rond Sinterklaas in 2019. Vanwege corona en de feestdagen moeten webwinkels en pakketbezorgers nu alle zeilen bijzetten om deze enorme vraag het hoofd te bieden.
 
Beïnvloeding van bestelgedrag consumenten kan zorgen voor meer spreiding
Gezien de hausse aan online bestellingen is het de vraag of pakketjes voor Sinterklaas en Kerst op tijd aankomen. Zo lijkt de maximale capaciteit volgens ABN AMRO bij een aantal logistieke bedrijven al half november te zijn bereikt. Veel webwinkels en pakketbezorgers bereiden zich voor door extra personeel - vooral afkomstig uit de horeca en de evenementenbranche - in te zetten. Ook kunnen meer pakketjes worden verwerkt door het aantal bestellingen te voorspellen, door data te delen en deze met behulp van algoritmes te analyseren. Zo kunnen fulfilment-bedrijven zorgen dat voldoende mensen beschikbaar zijn zodra de bestellingen binnenstromen. Webwinkels en pakketbezorgers proberen daarbij ook de piek in de weken voor Sinterklaas minder hoog te maken door het gedrag van consumenten te beïnvloeden. Dit doen zij door consumenten op te roepen eerder te bestellen, en door kortingen en marketingcampagnes slim te plannen.
 
Liever op het juiste moment dan zo snel mogelijk bezorgen
Toch lijkt het er volgens ABN AMRO op dat niet alle logistieke bedrijven de enorme hoeveelheid pakketten tijdig kunnen verwerken. "Naar verwachting zal het aantal online bestelde producten verder toenemen, waardoor de kans groot is dat pakketjes tijdens Sinterklaas of Kerst te laat aankomen. Consumenten doen er goed aan zo vroeg mogelijk of bijvoorbeeld bij lokale winkeliers te bestellen, die in de directe omgeving bezorgen," zegt Albert Jan Swart, Sector Econoom Transport en Logistiek van ABN AMRO. "De pakkettenmarkt kampt al geruime tijd met groeipijnen. Daarom moeten webwinkels en pakketbezorgers zich meer inspannen om pakketten te bezorgen op het moment dat de consument thuis is, in plaats van zo snel mogelijk. Bijvoorbeeld door met algoritmes te voorspellen wanneer mensen thuis zijn en sorteersystemen te vernieuwen, zodat nauwkeuriger kan worden gepland. Ook kunnen consumenten worden gestimuleerd pakketten zelf af te halen of een bezorgmoment te kiezen dat verder in de toekomst ligt. Als webwinkels en pakketbezorgers hierin slagen, leidt dit tot niet alleen tot hogere winstmarges, maar ook tot minder onnodige transportbewegingen en dus een lagere CO2-uitstoot."
 
Het hele rapport is hier te downloaden.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Hulp bieden aan anderen: met deze opleidingen kan het
Sommige mensen zijn geboren hulpverleners. Dan is een carriere in de hulpverlening wellicht voor je weggelegd.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Iedereen die wel eens gezeild heeft, weet het: de windrichting kun je niet veranderen, dus als je vooruit wilt komen moet je de stand van je zeilen aanpassen. Maar wat als de wind is gaan liggen? Als de vraag naar jouw producten of diensten afneemt als gevolg van een recessie, een economische crisis of een andere ramp? Dan kun je als bedrijf maar beter roeien met de riemen die je hebt: je klanten.
Lees verderMeer boeken