Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
30 november 2020
 

Relatiegeschenk ‘old fashioned’?

 
 

Stem uw geschenk af op de ontvanger

U hebt ze waarschijnlijk zelf veelvuldig ontvangen of aan relaties weggeven: relatieschenken. Soms zijn het leuke gadgets die u op een beurs of een of ander evenement in handen krijgt. Maar meestal worden deze gadgets aangeboden als relatiegeschenk om (potentiële) klanten te overtuigen van de idealen en doelen die een onderneming nastreeft. Het is een klein gebaar naar de klant toe in de hoop een goede relatie op te bouwen. Het bijzondere van relatiegeschenken is dat het ondanks onze digitalisering nog steeds in trek blijft.

Een relatiegeschenk kan ouderwets maar ook hip en trendy zijn. Zolang u maar rekening met de ontvanger houdt. Michiel de Boer van Loopper vertelt meer over de historie van relatiegeschenken en geeft wat populaire voorbeelden.
 
Relatiegeschenken door de jaren heen
Relatiegeschenken, u ziet ze tegenwoordig overal opduiken, maar waar komt het idee vandaan en welke functie hebben ze? De Boer neemt u mee naar het ontstaan van het relatiegeschenk. "De allereerste introductie van een relatiegeschenk dateert reeds uit 1782. In de VS werd toen tijdens de verkiezingscampagne van George Washington een verkiezingsbutton bedeeld. Deze iconische gadget is tevens de pionier der relatiegeschenken geworden."
 Vervolgens vertelt hij meer over de ontwikkeling van de markt. "In de loop der jaren werd de markt voor relatiegeschenken opgezet en uitgebreid. Alsmaar meer bedrijven richtten zich begin twintigste eeuw op het aanbieden en ontwerpen van promotiemateriaal. Door deze booming business zag de PPAI het levenslicht, de Promotional Products Association International. Tal van bedrijven, wereldwijd actief, sloten zich bij deze internationale organisatie aan. Pas in de jaren zestig van de vorige eeuw werden relatiegeschenken ook in Europa geïntroduceerd met onder andere gepersonaliseerde pennen. Door de jaren heen is dat aanbod sterk uitgebreid."
 
Unieke relatiegeschenken, afgestemd op de doelgroep
In Europa begon het met het onder meer verspreiden van bedrukte pennen. De Boer: "Dit waren gadgets die altijd nuttig waren want men had ze steeds bij de hand. De organisatie was zo dus letterlijk altijd en overal aanwezig. Al snel werd het aanbod aan promotiemateriaal sterk uitgebreid met originele en mooie geschenken als briefopeners, agenda’s en bureauklokjes, een heuse eye-catcher."
 Hij vervolgt: "Tegenwoordig is het pallet aan relatiegeschenken eindeloos en kan er goed afgestemd worden op de doelgroep. Denk aan de laatste trends met powerbanks en usb-sticks. Maar u kunt ook meer inspelen op de vrije tijd door het schenken van beauty & wellness-pakketten of zo’n hippe beanie voorzien van uw logo. Ook zijn er veel thema’s te bedenken rondom de seizoenen, specifieke beroepen of speciale gelegenheden. U kunt het zo gek maken als u zelf wilt."
 
Duurzame relatiegeschenken
Tot slot benoemt De Boer dat duurzaamheid een hot item is, en ook een steeds belangrijkere rol speelt als het gaat om relatiegeschenken. "We moeten met elkaar het milieu ondersteunen. Gelukkig kunt u als duurzaam verantwoorde ondernemer ook kiezen voor relatiegeschenken die duurzaam gefabriceerd zijn. Denk daarbij aan draagtassen met logo van biologisch katoen, bamboe producten, duurzame waterflesjes en pennen die gemaakt zijn van gerecycled materiaal. Onze planeet vraagt er al langer om, het is tijd om onze verantwoordelijkheid te nemen."
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Caroline van Aart  |   | 
30-11-2020
 | 
19:00 uur
Relatiegeschenken zijn juist nu in deze tijd belangrijk. Even geen filmpjes of digitaal cadeautje, nee een fysiek geschenk is juist nu waardevol. Ook al is thuiswerken soms heel fijn, het kan ook fijn zijn om je collega een hart onder de riem te steken door middel van een persoonlijk geschenk. Een relatiegeschenk of nu in deze tijden kerstgeschenk is juist nu een genot om te krijgen.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Hulp bieden aan anderen: met deze opleidingen kan het
Sommige mensen zijn geboren hulpverleners. Dan is een carriere in de hulpverlening wellicht voor je weggelegd.
BOEKENNIEUWS
Iedereen die wel eens gezeild heeft, weet het: de windrichting kun je niet veranderen, dus als je vooruit wilt komen moet je de stand van je zeilen aanpassen. Maar wat als de wind is gaan liggen? Als de vraag naar jouw producten of diensten afneemt als gevolg van een recessie, een economische crisis of een andere ramp? Dan kun je als bedrijf maar beter roeien met de riemen die je hebt: je klanten.
Lees verderMeer boeken