Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
27 november 2020
 

Kerstshopper compenseert turbulent jaar: meer online uitgaven en pijlen massaal gericht op Black Friday

 
 

Een derde (34 procent) is van plan om de kerstinkopen tot het laatste moment uit te stellen met oog op grotere kortingen.

Nu Black Friday nadert, laten we onze kerst niet bederven door een turbulent jaar. Doordat het winkelend publiek zich continu moet aanpassen aan de veranderingen als gevolg van de COVID-19-pandemie, worden ze nog slimmer met hun uitgaven. Uit onderzoek van Kaspersky onder Europese consumenten, blijkt dat de helft (52 procent) van plan is om meer kerstinkopen te doen rond uitverkoop, inclusief Black Friday, vergeleken met voorgaande jaren. Bovendien is een derde (34 procent) van plan om dit tot het laatste moment uit te stellen in de hoop grotere kortingen te krijgen.

In een verwoede poging om van Kerstmis te genieten en tegelijkertijd de sociale afstandsmaatregelen van COVID-19 in acht te nemen, verschuift de aandacht van de Europese ‘kerstshopper’ van fysieke winkels naar online shopping. Drie-op-vijf (60 procent) zegt van plan te zijn om het grootste deel van hun kerstinkopen online te doen. Een vijfde (twintig procent) zegt zelfs dat ze dit jaar al hun feestelijke aankopen online zullen doen, terwijl ze dat meestal niet doen.
 
Kerstbudget onverminderd
Naast dat de online verkopen zullen stijgen, laten de bevindingen van Kaspersky ook zien dat de consumenten hun kerstuitgaven niet lijken terug te schroeven - ondanks economische recessies op het hele continent. Slechts een kwart (26 procent) van de consumenten is van plan om hun budget voor kerstinkopen dit jaar met minstens een derde of meer te verminderen, vanwege financiële beperkingen als gevolg van COVID-19. Dit cijfer loopt echter op tot 30 procent onder 25- tot 34-jarigen, de leeftijdsgroep die het meest wordt getroffen voor wat betreft banenverlies als gevolg van de pandemie.
 
Koopjesdrang leidt tot cyberrisico

Naarmate het aantal consumenten - dat online op koopjesjacht is - stijgt, neemt ook het aantal risico's toe dat wordt genomen om grote besparingen veilig te stellen. Slechts zestien procent is niet bereid om hun persoonlijke gegevens in te wisselen voor online kortingen - ondanks het potentieel om het slachtoffer te worden van frauduleuze websites en verkoopfraude.
 "De feestperiode is altijd een groot probleem en vooral dit jaar. Mensen proberen een deel van de chaos te herstellen die de pandemie in 2020 heeft veroorzaakt. Het is logisch dat mensen het grootste deel van hun kerstinkopen online willen doen in een poging om veilig te blijven, maar ook om de beste deal te scoren. Maar we moeten ook bedenken dat waar de mensenmassa's naartoe gaan, de criminelen volgen. Om vervolgens misbruik te maken van de mensen die een koopje willen doen om wat geld te besparen. Mijn advies zou zijn dat mensen hun gezond verstand volgen tijdens het winkelen. Een ding om altijd in gedachten te houden: als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat het waarschijnlijk ook," zegt David Emm, Principal Security Researcher bij Kaspersky.
 
Winkel deze kerst met een gerust hart online om oplichting in de detailhandel te vermijden:
•              Winkel alleen bij legitieme online winkels. Typ het adres zelf in of selecteer het uit de bladwijzers in plaats van op een link te klikken. Gebruik de adresbalk van de browser om te controleren of de website echt en veilig is en of ze het hangslot of HTTPS dragen.
•              Aankopen voltooien via beveiligde betaalmethoden. Betaal met creditcards of robuuste betaaldiensten, zodat transacties beschermd blijven.
•              Controleer kortingen. Als u een verkoopkorting via e-mail of sms ontvangt, controleer dan voor het klikken of de afzender en eventuele weblinks legitiem zijn.
•              Houd apparaatsoftware en applicaties up-to-date en bescherm alle apparaten met een betrouwbaar internetbeveiligingsproduct. Cybersecurity-oplossingen met op gedrag gebaseerde antiphishingtechnologieën kunnen meldingen verzenden als u een phishing-webpagina probeert te bezoeken.
•              Beheer wachtwoorden. Wachtwoordmanagers kunnen helpen bij het winkelen bij meerdere retailers door inloggegevens veilig op te slaan, zodat ze uniek zijn voor al uw online accounts.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Hulp bieden aan anderen: met deze opleidingen kan het
Sommige mensen zijn geboren hulpverleners. Dan is een carriere in de hulpverlening wellicht voor je weggelegd.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Iedereen die wel eens gezeild heeft, weet het: de windrichting kun je niet veranderen, dus als je vooruit wilt komen moet je de stand van je zeilen aanpassen. Maar wat als de wind is gaan liggen? Als de vraag naar jouw producten of diensten afneemt als gevolg van een recessie, een economische crisis of een andere ramp? Dan kun je als bedrijf maar beter roeien met de riemen die je hebt: je klanten.
Lees verderMeer boeken