Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

De kracht van online marketing

27 november 2020 - Als ondernemer is het van het grootste belang dat u op een positieve manier opvalt tussen uw concurrenten. Dat lukt gemakkelijker als uw aanbod uniek is en als er een concrete vraag is. De meeste ondernemers in het midden- en kleinbedrijf hebben echter te maken met concurrenten die min of meer hetzelfde aanbieden. Zijn uw voornaamste concurrenten groter en hebben ze een marketingbudget dat dat van u ruim overstijgt, dan staat u in feite al met nul-een achter. Tenzij u uw marketingactiviteiten slim organiseert en sterk resultaatgericht werkt. Zo haalt u meer rendement uit uw marketing-euro's.

Rinko de Jong van Seotech.nl legt de basisprincipes van online marketing uit.
 
Wat is online marketing?

De uitleg van een principe begint vaak met een definitie: De Jong: "Online marketing, ook wel digitale marketing of internet marketing genoemd, is het bereiken van marketingdoelen door het inzetten van internet en verwante digitale technologieën. Het gaat hierbij onder andere om zoekmachine optimalisatie, social media, contentmarketing en e-mailmarketing."
Hij vervolgt met het benoemen van een aantal significante voordelen van online marketing ten opzichte van de traditionele marketing: "Er komen steeds nieuwe vormen bij en de activiteit van internetgebruikers neemt toe. Ook is online marketing eenvoudiger te meten, is het persoonlijker en sluit het beter aan op uw doelgroep. Tot slot is online adverteren ook nog eens goedkoper dan via de traditionele media."
 
Wat mag u verwachten van resultaatgerichte online marketing?
Online marketing kan volgens De Jong bijzonder effectief zijn bij het genereren van nieuwe leads en het vinden van nieuwe afnemers, binnen en buiten uw regio. "Uw website is hierbij cruciaal. Deze is immers altijd online zodat u ook sales kunt genereren op die tijdstippen dat u en uw medewerkers niet aan het werk zijn. Om dat te bereiken is het wel nodig dat uw prospects u gemakkelijk kunnen vinden. Ongeveer negentig procent van uw potentiële klanten, zowel particulieren als bedrijven, gebruiken zoekmachines als Google om zich te oriënteren op het aanbod waarin ze geïnteresseerd zijn. Het is dus zaak dat ze uw bedrijf en uw aanbod eenvoudig en snel kunnen vinden. Als u dat voor elkaar hebt, kan online marketing resultaatgericht voor u werken."
 
Hoe zorgt u voor een betere vindbaarheid?
De Jong legt uit dat zoekmachines als Google en Bing werken met algoritmes. "Deze algoritmes bepalen of uw website hoger in de zoekresultaten komt, of juist niet. U kunt uw website beter laten scoren met relevante informatie, een goede infrastructuur en een goede laadsnelheid als bezoekers op uw website van pagina naar pagina scrollen. Ook straffen zoekmachines duplicated content, gekopieerde content, af. Daarom is het belangrijk dat zoekmachines aan uw webpagina's kunnen zien dat de content uniek is. Ieder stuk content moet interessant zijn. Voor u als ondernemer is het daarnaast belangrijk dat prospects en klanten als het ware aan de hand worden genomen richting een concrete actie. Denk bijvoorbeeld aan het aanvragen van een offerte of het doen van een daadwerkelijke bestelling.
 
Tips voor succesvolle online marketing
Tot slot wil De Jong nog enkele tips meegeven om online marketing succesvol in te zetten. "Zorg ervoor dat de boodschap consistent is. Laat via de verschillende kanalen een eenduidig geluid horen. Zo blijft uw boodschap langer hangen. Daarnaast wilt u iets bereiken met uw content. Zorg daarom altijd voor een ‘call-to-action’ na het lezen of zien van de content. Dat kan via een button of link naar uw website. Let er bovendien goed op dat uw informatie altijd up-to-date is. Online marketing is een doorlopend proces, het is nooit af."
 

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Nils van der Knaap

27-11-2020 13:56  |  

''Ook straffen zoekmachines duplicated content, gekopieerde content, af. ''

Dit ligt in de praktijk iets genuanceerder. Mensen schrikken nogal van woorden als straffen. In werkelijkheid komt het er op neer dat als je content dubbel op internet hebt staan, op je eigen site of een andere site, het niet in het belang van de gebruiker is om dezelfde content hoog te laten ranken in de zoekresultaten. Hierdoor kiest Google maar 1 variant. Ook zorg je er voor dat links (die werken als aanbevelingen) naar de pagina's niet gebundeld worden, maar verspreid over meerdere URL's. Dit is daarmee een gemiste kans. Duplicate content moet je wel voorkomen, maar niet om een straf te ontlopen.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.