Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
25 november 2020
 

Consumenten kwetsbaar voor e-mailfraude bij online shoppen tijdens feestdagen

 
 

80 procent van de grootste Nederlandse retailers weet niet te voorkomen dat frauduleuze e-mails consumenten bereiken.

Proofpoint  publiceert onderzoek waaruit blijkt dat slechts twintig procent van de top tien online retailers in Nederland het strengste en aanbevolen niveau van Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance (DMARC) hebben geïmplementeerd. Dit strengste niveau zorgt ervoor dat frauduleuze e-mails het beoogde doelwit niet bereiken. Het is dus zorgwekkend dat online shoppers bij 80 procent van de grootste Nederlandse e-tailers het risico loopt op e-mailfraude tijdens de feestdagen.

Nederlandse e-commerce-websites zetten wel stappen in de goede richting om te voorkomen dat cybercriminelen hun domeinnamen vervalsen. 90 procent van de geanalyseerde sites heeft namelijk een DMARC-record gepubliceerd. Dit betekent dat Nederland hoger scoort dan het Europese gemiddelde - Proofpoint ontdekte dat gemiddeld slechts 60 procent van de top twintig van Europese online retailers een DMARC-record heeft gepubliceerd.
 
Domain spoofing
Cybercriminelen gebruiken regelmatig domain spoofing om zich voor te doen als bekende merken en vervolgens een e-mail te sturen vanaf een zogenaamd legitieme afzender. Deze e-mails zijn bedoeld om mensen te misleiden en op links te klikken of persoonlijke gegevens te delen. Deze gegevens kunnen vervolgens worden gebruikt om geld te stelen of identiteiten over te nemen. Voor doorsnee internetgebruikers is het soms onmogelijk om een nepafzender te identificeren van een echte afzender. Wanneer organisaties een DMARC-beleid instellen, beschermen ze hun werknemers, klanten en partners tegen cybercriminelen die zich willen voordoen als een vertrouwd domein. Door het striktste DMARC-niveau 'Reject' te implementeren, zijn organisaties in staat om frauduleuze e-mails actief te blokkeren zodat deze hun beoogde doelwitten niet kunnen bereiken.
 
Digitale transformatie
De COVID-19-pandemie heeft bij veel branches de digitale transformatie versneld en dit geldt met name voor de detailhandel, die te maken heeft gehad met tijdelijke sluitingen van hun fysieke locaties. Nu Black Friday, het Sinterklaasfeest en Kerst naderen, zal online shoppen naar verwachting recordniveaus voor 2020 bereiken. Mogelijk wordt er zelfs meer online gewinkeld dan ooit tevoren. Cybercriminelen zullen proberen misbruik te maken van de verwachte e-mailcommunicatie tussen merken en consumenten. Zij zullen hun aanvallen afstemmen op de kwetsbaarheden van e-mailsystemen.
 "Tijdens de feestdagen versturen merken vanzelfsprekend meer e-mails naar klanten en dit opent mogelijkheden voor cybercriminelen om via frauduleuze e-mails op zoek te gaan naar persoonlijke en financiële gegevens," aldus Jim Cox, Area Vice President Benelux bij Proofpoint. "De retailsector blijft een belangrijk doelwit voor e-mailgebaseerde aanvallen nu merken hun e-commerce-aanbod uitbreiden. Authenticatie-instrumenten zoals DMARC implementeren en het strengste niveau hiervan toepassen is cruciaal voor bedrijven om hun klanten te beschermen - niet alleen tijdens de aankomende drukte, maar het hele jaar door."
 
Belangrijkste resultaten:
 

  • Nederland loopt voorop in Europa, aangezien negen van de tien (90 procent) online retailers in de regio een DMARC-record hebben gepubliceerd.
  • Desondanks hebben slechts twee (twintig procent) van de grootste e-tailers in Nederland het strengste en meest aanbevolen niveau. Dit betekent dat de andere 80 procent niet op proactieve wijze voorkomt dat frauduleuze e-mails bij klanten terechtkomen.
  • Van de twintig grootste online retailers in Europa, heeft slechts 60 procent een DMARC-record gepubliceerd.
  • De mate waarin het strengste en aanbevolen DMARC-niveau (reject) wordt toegepast in Nederland, is consistent met het Europees gemiddelde (20 procent).
 
"Naast e-mailoplichterij, gebruiken cybercriminelen steeds vaker frauduleuze domeinnamen. Consumenten moeten alert zijn en goed opletten of de website waarop ze online winkelen wel legitiem is," legt Cox uit.
 
Tips om alert te blijven tijdens het online winkelen
Proofpoint biedt een aantal tips voor consumenten en bedrijven. Deze helpen hen om alert te blijven tijdens het online winkelen en om zich te beschermen tegen fraude tijdens de feestdagen: 
 
  • Gebruik sterke wachtwoorden: Gebruik hetzelfde wachtwoord niet twee keer. Overweeg het gebruik van een digitale kluis voor een naadloze, veilige online ervaring.
  • Vermijd onbeveiligd wifi: Gratis/open wifi is niet veilig. Cybercriminelen kunnen gegevens die via onbeveiligd wifi worden verstuurd onderscheppen, zoals creditcardnummers, wachtwoorden, accountinformatie en meer.
  • Kijk uit voor lookalike-sites: Aanvallers creëren ‘lookalike’-sites die lijken op sites van bekende merken. Deze frauduleuze sites kunnen nagemaakte (of niet-bestaande) goederen verkopen, geïnfecteerd zijn met malware, of geld of inloggegevens stelen.
  • Ontwijk phishing- en smishing-aanvallen: Phishing-mails sturen gebruikers naar onveilige websites die persoonlijke gegevens verzamelen, zoals inloggegevens en creditcardgegevens. Pas ook op voor sms-phishing (smishing) of berichten via sociale media.
  • Klik niet op links: Ga rechtstreeks naar de bron van de geadverteerde aanbieding door een bekend webadres direct in de browser te typen. Voer speciale actiecodes in bij het afrekenen om te zien of ze legitiem zijn.
  • Controleer vóór u iets koopt: Frauduleuze advertenties, websites, en mobiele apps zijn soms moeilijk te herkennen. Neem bij het downloaden van een nieuwe app of het bezoeken van een onbekende site de tijd om online recensies en eventuele klachten van klanten te lezen.
  •  
     
     

     
    Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

     

    Gerelateerde nieuwsitems

     
     
    Reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    Reageren

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
    code te wijzigen.
    Hulp bieden aan anderen: met deze opleidingen kan het
    Sommige mensen zijn geboren hulpverleners. Dan is een carriere in de hulpverlening wellicht voor je weggelegd.
    Managersonline.nl
    Het internetmagazine voor directeuren en managers
    Meer dan 100 checklists
    Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
    BOEKENNIEUWS
    Iedereen die wel eens gezeild heeft, weet het: de windrichting kun je niet veranderen, dus als je vooruit wilt komen moet je de stand van je zeilen aanpassen. Maar wat als de wind is gaan liggen? Als de vraag naar jouw producten of diensten afneemt als gevolg van een recessie, een economische crisis of een andere ramp? Dan kun je als bedrijf maar beter roeien met de riemen die je hebt: je klanten.
    Lees verderMeer boeken