Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
23 november 2020
 

Kleinbedrijf minder pessimistisch over de toekomst

 
 

Percentage ondernemers dat omzetdaling verwacht, halveert ten opzichte van tweede kwartaal 2020

Maar liefst een derde van het Nederlandse kleinbedrijf verwacht dat hun omzet het aankomende kwartaal afneemt. Dit blijkt uit onderzoek van BridgeFund, onder 545 Nederlandse organisaties met maximaal 50 medewerkers. Het kleinbedrijf is daarmee wel een stuk hoopvoller gestemd dan in het afgelopen kwartaal, toen nog zeventig procent van de ondervraagde organisaties een omzetdaling verwachtte.

Dit optimisme is ook terug te zien in de sterke toename van het aantal ondervraagden dat het aankomende kwartaal meer omzet verwacht te behalen: van zestien procent in Q2 2020 naar veertig procent nu. Vooral in de bouw (48 procent) en de food gerelateerde detailhandel (38 procent) verwachten veel ondernemers meer omzet te draaien. Ondervraagden in de horeca (62 procent) en de transportsector (47 procent) gaan daarentegen nog voornamelijk uit van een omzetdaling. "Wij zien dat veel ondernemers uit het kleinbedrijf er momenteel positiever instaan dan een aantal maanden geleden," zegt Julian van de Steeg, CEO en medeoprichter van BridgeFund. "Dat neemt niet weg dat een groot gedeelte van hen nog steeds bezig is met overleven."
 
Liquiditeitstekort
Ook het aantal bedrijven dat het komende halfjaar een liquiditeitstekort verwacht, is gedaald – zij het minder hard. Vreesde in het tweede kwartaal van 2020 tachtig procent voor een naderend liquiditeitstekort, op dit moment bedraagt dit 66 procent. Bij een op de vijf ondervraagden is er sprake van een acuut tekort, achttien procent verwacht dat dit binnen vier weken gebeurt. Van alle organisaties die vrezen voor een liquiditeitstekort schat de meerderheid (53 procent) dat het uiteindelijke tekort ergens tussen de vijf- en vijftigduizend euro bedraagt. Van de Steeg: "Ondanks dat de vooruitzichten iets beter zijn dan tijdens de eerste golf, is het voor veel ondernemers in het kleinbedrijf een uitdaging om hun cashflow op orde te houden. Dat zien wij ook terug in de behoefte aan financiering, die vergeleken bij het voorgaande kwartaal slechts marginaal is gedaald."
 
Toekomstverwachting
Ondanks het verbeterde sentiment is het kleinbedrijf nog niet uit de storm. Zo zegt een kwart van de ondervraagden dat zij – vergeleken bij vorig kwartaal – meer moeite hebben om openstaande vorderingen te voldoen. Ongeveer hetzelfde percentage ondervindt op dit moment meer problemen bij het innen van openstaande facturen. Dit lijkt directe gevolgen te hebben voor de toekomstverwachtingen; zo noemt een vijfde van het Nederlandse kleinbedrijf een toekomstig faillissement ‘mogelijk’. Van de Steeg: "Ondernemers weten inmiddels beter wat ze kunnen verwachten. Velen van hen hebben manieren gevonden om de omzet op peil te houden. Voor anderen geven de steun-maatregelen vanuit de overheid vertrouwen, al is iedereen zich ervan bewust dat die slechts een bepaalde houdbaarheidsdatum kennen."
 
 
 
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Hulp bieden aan anderen: met deze opleidingen kan het
Sommige mensen zijn geboren hulpverleners. Dan is een carriere in de hulpverlening wellicht voor je weggelegd.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Iedereen die wel eens gezeild heeft, weet het: de windrichting kun je niet veranderen, dus als je vooruit wilt komen moet je de stand van je zeilen aanpassen. Maar wat als de wind is gaan liggen? Als de vraag naar jouw producten of diensten afneemt als gevolg van een recessie, een economische crisis of een andere ramp? Dan kun je als bedrijf maar beter roeien met de riemen die je hebt: je klanten.
Lees verderMeer boeken