Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
13 november 2020
 

70 procent online winkelmandjes wordt achtergelaten zonder aankoop

 
 

57 procent stuurt geen follow-up mail

70  procent van de online winkelmandjes wordt achtergelaten zonder de aankoop te voltooien. Dat blijkt uit onderzoek van dotdigital. Met de decembermaand in aantocht hebben Nederlandse retailers die hierop actie ondernemen de mogelijkheid hun omzet te stimuleren. Doordat de online verkopen sinds het begin van de COVID-19 crisis stegen in Nederland, zijn retail sales in volgens Reuters de afgelopen veertien jaar nog nooit zo hard gestegen als in mei 2020. En de grote hoeveelheid online verkopen zullen voortduren, mede doordat het winkelend publiek op grote schaal meer online zal shoppen, zeker in de cadeaumaand december.   

Maar terwijl e-commerce blijft groeien, kunnen Nederlandse retailers toch eenvoudige omzetkansen mislopen. Volgens het Hitting the Mark rapport blijkt uit onderzoek van Dotdigital, waarin de digitale marketingtactiek van 100 wereldwijde e-commerce merken wordt vergeleken, dat 95 procent van de Nederlandse retailers geautomatiseerde welkomstprogramma's inzet, maar dat 57 procent van de retailers geen e-mails over het vroegtijdig verlaten van het winkelmandje stuurt.  Dit, zo suggereert het rapport, betekent dat retailers klanten laten schieten die blijk geven van koopintentie.
Van de 43 procent die wel taktieken en tools inzet om in contact te komen met consumenten die hun aankoop niet voltooien, zijn er verbeterpunten met betrekking tot snelheid en frequentie. Slechts 28 procent van de follow-up mails werd gestuurd binnen een uur nadat een winkelwagen werd achtergelaten terwijl 33 procent slechts eenmalig een follow-up mail stuurde.

Personalisatie is key
Mark Jervis, Marketing Director bij dotdigital: "Retailers bereiden zich voor op wat misschien wel de belangrijkste decembermaand is die ze ooit zullen meemaken. Om hierin te slagen is het belangrijk dat ze alle tools voor personalisatie inzetten. Doordat consumenten minder live contact hebben in winkels, willen ze wanneer ze een aankoop doen meer verbinding dan ooit ervaren met de merken die ze aanschaffen en de winkels en retailers waar ze kopen. Dat is de personalisatie paradox. Retailers die hier slim op inspelen komen tegemoet aan deze behoefte aan personalisatie, die vervolgens bij de retailer op korte termijn conversies creëert. Vervolgens kan de personalisatie-data hergebruikt worden om online kopers opnieuw te betrekken en de loyaliteit en de waarde van de customer lifetime valute te verhogen.

Voor meer bruikbare inzichten in de strategieën die e-commerce professionals en marketeers wereldwijd gebruiken, en wat dit betekent voor retailers en bedrijfsleiders die deze in hun activiteiten willen inbouwen, kunt u het volledige rapport van dotdigital hier downloaden.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Maak de kantine in je bedrijfspand compleet met deze tips
Bij een kantine is het belangrijk dat de juiste comfort aanwezig is. Men moet goed aan tafel kunnen zitten om te genieten van een heerlijke lunch.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Gegarandeerd meer klanten, dat is een stevige uitspraak! Na het lezen van dit boek weet je dat het kan. Ontdek hoe je jezelf op de kaart zet en met no budgetmarketing razendsnel groeit.
Lees verderMeer boeken