Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Aantal toegankelijke gemeentewebsites in een jaar meer dan verdubbeld

23 oktober 2020 - Bijna de helft van de gemeentewebsites is digitaal toegankelijk. Dat blijkt uit onderzoek van Stuurlui naar de digitale toegankelijkheid van Nederlandse gemeenten. Van alle 356 gemeentewebsites voldoet 49 procent van de homepagina's aan de vastgestelde toegankelijkheidsrichtlijnen. Dat is een stijging van 26 procent ten opzichte van 2019. Zeeland, Drenthe en Gelderland scoren het best, Groningen is het minst toegankelijk.

Digitale toegankelijkheid is belangrijk, én sinds 23 september 2020 verplicht voor alle overheidsinstanties. Ondanks de verdubbeling van het aantal toegankelijke gemeentewebsites afgelopen jaar is 51 procent van alle gemeenten er nog niet in geslaagd hun website digitaal toegankelijk te maken.

Beperkingen
Er zijn miljoenen Nederlanders die één of meerdere beperkingen hebben. Denk daarbij aan mensen die doof of slechthorend zijn, (kleuren)blind, slechtziend, motorisch beperkt of laaggeletterd. Zij lopen regelmatig tegen belemmeringen aan bij het gebruik van digitale middelen. Huub Krauth, lead developer bij Stuurlui: "Onduidelijke knoppen zonder beschrijving, complexe en drukke vormgeving, het ontbreken van ondertitels en felle kleuren zonder contrast kunnen het gebruik van een website flink beïnvloeden. Het is belangrijk om een website dusdanig op te bouwen, qua ontwerp, code en content, zodat iedereen deze goed kan bezoeken."
Leonie Lafeber en Myriam Ruijten, contentmanagers gemeente Nijmegen: "Het is belangrijk, zeker als gemeente, dat iedereen onze informatie kan gebruiken en begrijpen. Ook als iemand een beperking heeft. Niet alleen omdat de wet dat zegt, maar om echt inclusief te zijn voor iedereen." Het treffen van maatregelen om de toegankelijkheid van een website te optimaliseren blijkt in de praktijk soms lastig. "Binnen de organisatie is veel pionierswerk te verrichten, collega’s zijn soms nog niet op de hoogte en begrijpen niet wat digitale toegankelijkheid allemaal betekent. Voor een grote organisatie is het ook een uitdaging om iedereen hierin mee te nemen. We werken aan bewustwording binnen de hele organisatie en het vanzelfsprekend maken dat er al in een vroeg stadium over toegankelijke informatie wordt nagedacht. Daarbij helpt het om uit te leggen dat toegankelijkheid niet alleen voor mensen met een beperking belangrijk is, maar als het goed wordt uitgevoerd is het gebruik voor iedereen makkelijker. Eigenlijk is het een grote digitale kwaliteitsverbetering."

 

Doorsturen  |  2  |  Nieuwsbrief

Reacties

peter boekhouder-zzp

23-10-2020 10:39  |  

Goede zak dat bijna de helft van de gemeentewebsites digitaal toegankelijk is. Dat mag ook wel anno 2020. En was zeker door de vele aanvragen ivm corona noodzakelijk ook.

De website is niet alleen een informatiebron maar was met TOZO ook een redmiddel voor hardwerkende zzp'ers die buiten hun schuld om slachtoffer werden van omzetverlies.

Berekening

24-10-2020 12:10  |  

De websites van de ministeries hebben allen dezelfde opmaak. Ik snap niet goed waarom iedere gemeente een eigen website ontwikkelt. Uiteraard dient de content wel uniek te zijn en toegespitst te zijn op hetgeen relevant voor die gemeente, maar als alle 355 gemeenten zelf de eigen website ontwikkelen levert dit een situatie op waarbij sommige wel toegankelijk en andere wat minder toegankelijk zijn. Ontwikkel 1 toegankelijk template voor een gemeente en laat gemeenten de site vullen. Een afspraak voor een paspoort aanvragen in Amsterdam hoeft toch niet anders te gaan dan in Groningen?

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.