Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
23 oktober 2020
 

Online winkelen krijgt boost door pandemie

 
 

Hoe heeft de pandemie ons shopgedrag veranderd?

Online winkelen is voor velen onvermijdelijk geworden door de effecten van de pandemie. Maar hoe is het online shopgedrag van Nederlanders veranderd? Uit onderzoek van Sortlist blijkt dat de helft van de Nederlandse consumenten vaker online winkelt dan voor het begin van de pandemie. Ook ouderen shoppen steeds vaker digitaal.  

De belangrijkste bevindingen uit de studie:
 

  • Nederlanders omarmen online winkelen in grote aantallen, ongeacht de leeftijd.
  • Voor alle generaties is comfort de belangrijkste reden om online te winkelen.
  • Voor de oudere generatie is het verminderde gezondheidsrisico een belangrijke reden om online te winkelen.
  • Nederlanders winkelen het liefst op online markten, zoals Amazon of Zalando.
  • Online winkelen wordt steeds meer een multi-channel-ervaring, ongeacht de leeftijd.
Online shoppen in volle gang
Sinds de uitbraak van de pandemie in Nederland is online winkelen in volle gang. Hoewel het aantal mensen dat iets koopt in wezen ongewijzigd is gebleven, zegt 44,9 procent van de mensen nu vaker online te winkelen. Driekwart van de mensen zegt dat comfort de belangrijkste reden is om online te winkelen, wanneer ze hiertoe niet worden gedwongen door coronamaatregelen.
Drie van de vier online shoppers geven aan dat ze graag op het internet winkelen omdat het gemakkelijk is. De helft van alle respondenten zegt dat een groter aanbod van producten en speciale aanbiedingen hen ook motiveert om online te shoppen. Een derde van de 54-plussers zegt dat het lagere gezondheidsrisico dat gepaard gaat met online winkelen voor hen belangrijk is.

Oudere generaties omarmen online winkelen
De opvallende trend onder de oudere generaties is dat ze online superfit zijn. Ze weten hoe ze online moeten winkelen en doen dat vaak - zelfs via hun telefoon. Van de oudere generatie heeft zelfs een op de drie iets gekocht via een webwinkel. Een derde is geïnteresseerd in het uitproberen ervan. 
Een overweldigende meerderheid zegt echter dat ze het leuk vinden om naar de winkels te gaan en bezoeken daarom liever de fysieke winkel als dat mogelijk is..
Het volledige onderzoek is hier te lezen: Trends in online winkelen en e-commerce bij de Nederlandse consument
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
peter uw zzp boekhou...  |   | 
23-10-2020
 | 
12:30 uur
Comfort, tijdwinst, gemak en risiso uitsluiten mbt corona zijn de belangrijkste oorzaken van de toenname van aantal online aankopen.

Mensen willen ook meer quality nemen, hoeven niet meer een parkeerplek te zoeken, staan te dringen voor de kassa en een mondkapje op. Voor de 3 euro bezorgkosten win je een hoop energie en bespaar je veel gedoe in de buurtsuper.

Zeker nu met corona is het nog veilig ook.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Maak de kantine in je bedrijfspand compleet met deze tips
Bij een kantine is het belangrijk dat de juiste comfort aanwezig is. Men moet goed aan tafel kunnen zitten om te genieten van een heerlijke lunch.
BOEKENNIEUWS
Gegarandeerd meer klanten, dat is een stevige uitspraak! Na het lezen van dit boek weet je dat het kan. Ontdek hoe je jezelf op de kaart zet en met no budgetmarketing razendsnel groeit.
Lees verderMeer boeken