Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
21 oktober 2020
 

Zelfscannen en contactloos betalen winnen het van online boodschappen doen

 
 

Contactloos betalen wint terrein door COVID

De afgelopen maanden werden retailers verplicht zich aan te passen aan het ‘nieuwe normaal’. Dat geldt zeker ook voor supermarkten. Supermarktmedewerkers stonden, én staan, in de frontlinie en verzetten enorm veel werk om de grote vraag vanuit consumenten op te kunnen vangen. De manier waarop we boodschappen doen is sinds de komst van COVID-19 voorgoed veranderd, maar boodschappen doen in de fysieke winkel – met de nodige aanpassingen – blijft de voorkeur genieten van de Nederlandse consument, blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates.

Ruim de helft van de Nederlanders (53 procent) heeft vaker of uitsluitend gebruikgemaakt van zelfscannen en contactloos betalen om zo min mogelijk fysiek contact te hebben met personen. Daarnaast neemt bijna 60 procent (59 procent) zelf voorzorgsmaatregelen zoals het dragen van een mondkapje en het gebruiken van desinfecterende handgel of handschoenen tijdens het doen van boodschappen tijdens de lockdown eerder dit jaar. Consumenten blijven de supermarkt bezoeken maar alleen wanneer zij zelf maatregelen nemen om dit op een veilige manier te kunnen blijven doen.

Online boodschappen doen wordt populairder
Hoewel volgens het onderzoek het merendeel van de Nederlanders de voorkeur geeft aan fysiek boodschappen doen, neemt de populariteit van online boodschappen doen gestaag toe. Voor de pandemie deed minder dan één tiende van de Nederlandse consumenten zijn of haar boodschappen online (acht procent) en dit aantal nam toe tot dertien procent tijdens de lockdown – een aanzienlijke stijging van ruim 60 procent.

Minder vaak naar de supermarkt
Een andere maatregel die Nederlanders nemen om boodschappen te blijven doen in de supermarkt, is het aantal bezoeken per week te verminderen om contactmomenten zo veel mogelijk te beperken. Normaal gesproken gingen Nederlanders gemiddeld bijna drie keer per week naar de supermarkt (2.9 keer). Dit getal verminderde tijdens de piek van de coronacrisis naar gemiddeld net twee keer per week (2.3 keer). Opvallend is dat consumenten verwachten ook na de coronacrisis minder vaak naar de supermarkt te gaan dan voorheen.
"Met uitzondering van de zorg is geen enkele andere industrie meer zichtbaar geweest tijdens de coronapiek dan de levensmiddelenindustrie," zegt Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates. "Niet verrassend dus dat deze er vandaag de dag anders uitziet dan voor corona. Om aan de vraag van de consument te voldoen, kun je onder andere denken aan, waar mogelijk, bredere gangpaden, meer gebruik van contactloze betalingen en in staat zijn om de voorraad daar te krijgen waar deze het meest nodig is, ongeacht het kanaal."
"De supply chain evolueert en past zich aan. Deze onzekere tijden zijn zonder twijfel uitdagend, tegelijkertijd biedt het mogelijkheden om onderscheidend te zijn en toekomstbestendigheid te demonstreren. Nieuwe technologieën zijn immers net zo flexibel, wendbaar en innovatief als de veranderende wensen van je klanten. Anticiperen en snel op de situatie reageren zorgt ervoor dat van distributiecentrum tot aan levering aan de consument snel en bovenal veilig kan worden gehandeld. En dat is waar het nu om draait," aldus Van den Broecke.
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Peter  |   | 
22-10-2020
 | 
18:30 uur
De populariteit van online boodschappen doen kende een hausse tijdens de eerste coronacrisis.

Die is wellicht afgezwakt, maar m.i. nog altijd hoger dan daarvoor. Zelf bestel ik online gewoon mijn wc-papier eb schoonmaakmiddelen, daarvoor ga ik geen risico lopen in de buurtsuper.

Lekkere verse maaltijden daarvoor ga ik uiteraard wel naar de winkel, maar niet naar de buurtsuper.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Maak de kantine in je bedrijfspand compleet met deze tips
Bij een kantine is het belangrijk dat de juiste comfort aanwezig is. Men moet goed aan tafel kunnen zitten om te genieten van een heerlijke lunch.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Vergaderen. We doen het overdag op ’t werk, we doen het ’s avonds op de vereniging en met een beetje geluk is er ook nog eentje in het weekeinde. En beetje bij beetje worden we moedeloos. Want vergaderen is helemaal niet leuk.
Lees verderMeer boeken