Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
5 oktober 2020
 

Meest succesvolle zakelijke websites behalen ruim vijf keer hogere omzet

 
 

Investering van tijd en middelen in website betaalt zich uit in meer opdrachten

Nederlands’ meest succesvolle online ondernemers draaien dankzij hun website 5,3 keer meer omzet, dan wat ondernemers gemiddeld aan omzet halen via hun site. Waar de gemiddelde website-omzet ruim € 5.000,- op jaarbasis is, ligt dat bedrag voor de best presterende tien procent op ruim € 30.000,-. Succesvolle ondernemers geven zelf aan dat professioneel design, regelmatige updates en investeringen in SEO de sleutel zijn tot hun succes.

Dat blijkt uit onderzoek onder 1.282 Nederlandse ondernemers door GfK in opdracht van SIDN. Het merendeel van de respondenten is zzp’er, een kleine twintig procent heeft 2-4 werknemers in dienst. Er is overigens ook een substantiële groep ondernemers (39 procent) die geen zakelijke website heeft. Een derde van hen geeft hiervoor als reden dat een website niet het kanaal is waarmee ze hun doelgroep kunnen bereiken. 65 procent van de niet-websitebezitters geeft aan niet voornemens te zijn om in de toekomst wel een website te nemen.
 
Meerdere kanalen
Van de ondernemers met een zakelijke website zet de meerderheid ook andere online kanalen in, maar 29 procent heeft ‘alleen’ een zakelijke website. 61 procent zet daarnaast ook een zakelijk social mediaprofiel in en tien procent is ook actief via een app. Onder niet-websitebezitters wordt een zakelijk social kanaal het meest genoemd als alternatief, waarbij vooral LinkedIn populair is.
79 procent van de respondenten gebruikt zakelijke e-mail. Dit wijst erop dat een deel van de Nederlandse zzp’ers en kleine ondernemers wel over een domeinnaam beschikt en deze als e-maildomein gebruikt, maar hier geen actieve website aan heeft gekoppeld. Van de groep ondernemers zonder zakelijke website, zet ruim de helft zakelijke e-mail in.
 
Vindbaarheid
De meest genoemde reden voor het hebben en onderhouden van een zakelijke website is vindbaarheid (85 procent). Ook het geloofwaardiger overkomen als ondernemer speelt voor vier van de vijf ondernemers een belangrijke rol, een even grote groep gebruikt zijn website als online visitekaartje om hun expertise te tonen.
Michiel Henneke, marketingmanager SIDN: "Voor twee derde van de zakelijke websitebezitters, speelt de site een rol bij het binnenhalen van nieuwe omzet. De hoogte van die omzet loopt uiteen en dat hangt van verschillende factoren af. Zo zien we dat ondernemers in de financiële sector en de ICT bovengemiddeld scoren. Maar het is ook een kwestie van investeren; we zien dat ondernemers met een hogere omzet meer tijd besteden aan online promotie, waardoor ze meer omzet weten te genereren. Hetzelfde geldt voor degenen die hun zakelijke website als succesvol bestempelen."
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Nils van der Knaap  |   | 
6-10-2020
 | 
15:35 uur
Toch opmerkelijk dat nog zo'n grote groep geen zakelijke website heeft. Natuurlijk kan het dat hun doelgroep er niet mee bereikt wordt, maar op dan toch op zijn minst als een digitaal visitekaartje.

Ook denk ik dat er een drempel is voor veel ondernemers, met name op het gebied van kennis en kosten. Het is een investering en om dat geld er weer uit te halen is tijd en moeite nodig.

Ik hoorde onlangs van een lead nog dat ''in deze branche'' men niet via internet aan klanten komt, terwijl ik zelf een klant heb in exact dezelfde branche die juist wel via internet veel klanten haalt. Het is daarom ook een kwestie van keuzes maken. Welke marketing past het best bij de ondernemer. Daar is op zich niets mis mee natuurlijk.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Zo vind je een geschikt kantoor in Amsterdam
Het is niet altijd even simpel om een geschikt kantoor in Amsterdam te vinden. Je wilt natuurlijk een kantoorruimte die bij je bedrijf past en aan een aantal eisen voldoet.
Verschilt de iPhone 12 van zijn voorgangers?
Apple heeft haar nieuwe paradepaardje, de iPhone 12, gepresenteerd aan het grote publiek!
BOEKENNIEUWS
Gegarandeerd meer klanten, dat is een stevige uitspraak! Na het lezen van dit boek weet je dat het kan. Ontdek hoe je jezelf op de kaart zet en met no budgetmarketing razendsnel groeit.
Lees verderMeer boeken