Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
1 juli 2020
 

Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen hoog op agenda supermarkten

 
 

Supermarkten boeken steeds meer vooruitgang

Supermarkten hebben het afgelopen jaar nieuwe stappen gezet op het gebied van Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) volgens de OESO-richtlijnen. Zo heeft inmiddels 74 procent  van de supermarkten doelstellingen geformuleerd (twintig procent meer dan een jaar eerder) en hebben steeds meer supermarkten inzicht in risico’s en de ernst van die risico’s. Concrete acties en projecten vergen een langere adem, maar ook daar bereiken supermarkten samen met ketenpartners de eerste resultaten.

Dat blijkt uit de tweede CBL-deelrapportage voor het IMVO-convenant Voedingsmiddelen. Een voorbeeld van een concreet resultaat dat in het afgelopen jaar is bereikt, is het project voor leefbaar loon in de bananensector, dat eind 2019 van start is gegaan.  
In juni 2018 ondertekende het CBL samen met andere voedingsmiddelenbranches, de overheid, vakbonden en maatschappelijke organisaties het IMVO-convenant Voedingsmiddelen. De eerste jaarmeting uit 2019 maakte duidelijk op welke punten van IMVO-risicomanagement supermarkten aanvullende actie moeten ondernemen. Uit de nieuwe meting blijkt hoever supermarkten daarmee zijn. Voor de metingen maken supermarkten gebruik van een vragenlijst die is opgesteld door de SER en de convenantspartijen. De vragenlijst bestaat uit 102 vragen, onderverdeeld over de thema’s en essentiële vragen uit de OESO-richtlijnen.
De monitor laat zien dat supermarkten in het tweede jaar van het convenant op elk van de tien onderwerpen vooruitgang hebben geboekt. IMVO-beleid staat hoog op de agenda van de branche. Supermarkten zullen in het derde jaar van het IMVO-convenant extra inzetten op de aandachtspunten uit de tweede jaarrapportage. Het blijft bijvoorbeeld een uitdaging voor supermarkten om sommige complexe ketens tot op productniveau in kaart te brengen. Ook zullen supermarkten blijven werken aan (nieuwe) projecten die leiden tot betere arbeidsomstandigheden en leefbaar loon.
 
Achtergrond IMVO-convenant Voedingsmiddelen
Samen met andere voedingsmiddelenbranches, de overheid, vakbonden en maatschappelijke organisaties zetten supermarkten zich in voor de verbetering van het risicomanagementbeleid voor IMVO volgens de OESO-richtlijnen, ofwel due diligence. Door middel van due diligence kunnen bedrijven risico’s in hun ketens identificeren en analyseren, een plan van aanpak ontwikkelen om risico’s te voorkomen, te verminderen of te vermijden en hierover transparant communiceren. Daarnaast heeft de supermarktbranche zich gecommitteerd aan het opstarten van projecten gericht op het bereiken van leefbaar loon, zoals het ‘Bananenproject’ dat eind 2019 als eerste is gestart.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Zou het niet fascinerend zijn als je kon tijdreizen om een kijkje te nemen in de toekomst? Jammer genoeg is dat alleen in sciencefiction mogelijk. En de toekomst laat zich helaas niet voorspellen, hoewel we hebben afgesproken dat weermannen mogen doen alsof.
Lees verderMeer boeken