Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
3 juni 2020
 

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

 
 

Kwart online retailers leende voor coronacrisis al om bedrijfskosten of salarissen te betalen

In de afgelopen twee jaar heeft 65 procent van de online retailers in Europa extra financiering nodig gehad. In dit percentage zijn de leningen als gevolg van de coronacrisis niet verwerkt. Dit blijkt uit onderzoek van Banking Circle uitgevoerd onder ruim 1.500 online retailers in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Scandinavië en Nederland. Van deze 65 procent, gebruikte 23 procent de financiering om de loonkosten te dekken. Daarnaast leende 27 procent om reguliere bedrijfskosten te betalen.

Het is voor Europese online retailers lastig om toegang te krijgen tot extra financiering. Zo heeft een kwart drie tot vier weken moeten wachten op financiering. Nog eens 22 procent moest er maar liefst één tot twee maanden geluld hebben, en zes procent zelfs vijf tot zes maanden. Ook bankieren over de grens kost online retailers moeite. Zo heeft negentien procent van de online retailers contact met verschillende bankfilialen in elk land waar zij actief zijn. Van de Nederlandse bedrijven werkt 20 procent met meerdere banken in verschillende landen.
 
Bankieren kost de online retailer moeite
Anders la Cour, CEO bij Banking Circle: "De markt van online retail groeit zeer snel, maar nieuwkomers krijgen te maken met diverse barrières voor een goede bedrijfsvoering. Dit omdat gevestigde financiële instellingen bang zijn voor het risico dat deze retailers met zich meebrengen. Dit onderzoek legt de tekortkomingen van de bancaire sector bloot. Waardoor er een rol lijkt weggelegd voor betalingsaanbieders die online retailers nu al ondersteunen. Zij kunnen retailers ook zakelijke bancaire diensten aanbieden, zoals toegang tot financiering. Zeker in het huidige economische klimaat zal die steun meer dan ooit worden gewaardeerd."
 
Te hoge kosten en te weinig prioriteit
Ondanks de uitdagingen die online retailers ervaren met bankieren, is het overgrote deel wel tevreden over hun huidige bank: 87 procent vindt dat hun bedrijf goed wordt bediend. Van de bedrijven die ontevreden zijn met hun bank, vindt 43 procent dat zij geen prioriteit zijn voor hun bank. 42 procent is voornamelijk ontevreden wegens de hoge kosten.
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
De kracht van een kerstpakket
Steeds meer bedrijven kiezen er voor om hun personeel met een mooi gebaar te bedanken voor hun inzet.
BOEKENNIEUWS
Gegarandeerd meer klanten, dat is een stevige uitspraak! Na het lezen van dit boek weet je dat het kan. Ontdek hoe je jezelf op de kaart zet en met no budgetmarketing razendsnel groeit.
Lees verderMeer boeken