Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
27 mei 2020
 

COVID-19 preventiemaatregelen binnen ondernemingen

 
 

Alleen samen krijgen we corona onder controle

Wereldwijd heeft de uitbraak van het coronavirus COVID-19 grote gevolgen voor veel mensen. Bijvoorbeeld als het gaat om het sociale leven, recreatie en werk. Om het virus onder controle te krijgen zijn er in veel landen begin 2020 gedeeltelijke of gehele lockdowns ingesteld. Momenteel worden deze op veel plekken geleidelijk versoepeld. Veel ondernemingen staan dan ook te trappelen om weer de draad op te pakken. Maar welke mogelijkheden zijn er eigenlijk om de bedrijfsvoering voort te zetten, binnen de richtlijnen?

Denise IJsselstijn van Kiwa vertelt er meer over.
 
Stapsgewijze versoepeling corona-maatregelen
In onder andere de supermarktsector zijn er afgelopen maanden al diverse maatregelen getroffen om verspreiding van COVID-19 te voorkomen. IJsselstijn: "Omdat supermarkten niet zomaar gesloten konden worden, is daar op veel plaatsen direct actie ondernomen. In ons land zijn er vanaf 11 mei versoepelde maatregelen van kracht. Zo mochten vanaf die datum bijvoorbeeld kappers en schoonheidsspecialisten weer aan het werk en zijn fysiotherapie en pedicure weer mogelijk. De komende maanden zullen in stappen steeds meer ondernemingen in diverse sectoren hun deuren weer mogen openen. Vanaf 1 juni gaat het bijvoorbeeld om restaurants, cafés, bioscopen, theaters en concertzalen, vanaf 1 juli campings en vanaf 1 september sportscholen en sauna’s."
 
Voorwaarden om ondernemingen weer te laten openen
Veel ondernemingen moeten een flink wat aanpassingen doen om weer te kunnen openen. IJsselstijn: "Het is zeker geen kwestie van terug naar ‘business as usual’. Om verspreiding van het virus te voorkomen geldt in veel gevallen een maximaal aantal medewerkers, bezoekers of klanten. Dit gold ook al in de supermarkten. Vaak moeten bezoekers of klanten zich vanaf nu ook vooraf aanmelden. Om voldoende afstand tussen medewerkers en klanten te kunnen houden, kunnen ondernemers verder denken aan digitale incheckprocedures en het aanbrengen van looproutes. Ook is het belangrijk te zorgen voor voldoende plaatsen waar medewerkers en klanten hun handen kunnen desinfecteren."
 
Keurmerk COVID-19 preventiemaatregelen
 Denise IJsselstijn vertelt dat veel ondernemers graag weer open willen, maar niet altijd zeker weten of ze voldoende maatregelen hebben getroffen. "Medewerkers en klanten vertrouwen erop dat u als ondernemer aan goede preventie doet. Ze willen hier ook duidelijkheid over, bijvoorbeeld door het  Kiwa--keurmerk COVID-19 preventiemaatregelen. Dat is een nieuw keurmerk, ontwikkeld om bedrijven te toetsen op de maatregelen die ze nemen om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen. De protocollen en preventiemaatregelentoetsen worden periodiek getoetst aan de geldende internationale eisen en eventueel aanvullende branche- of bedrijfsrichtlijnen."
 
Alle ondernemers: Veel succes de komende tijd met het ondernemen in ‘het nieuwe normaal’. Alleen samen krijgen we corona onder controle.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Zou het niet fascinerend zijn als je kon tijdreizen om een kijkje te nemen in de toekomst? Jammer genoeg is dat alleen in sciencefiction mogelijk. En de toekomst laat zich helaas niet voorspellen, hoewel we hebben afgesproken dat weermannen mogen doen alsof.
Lees verderMeer boeken