Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
20 april 2020
 

Tanken in tijden van corona

 
 

Omzetdaling maakt pomphouders creatief

Net nu de benzineprijs lager staat dan sinds mensenheugenis, kunnen we er amper van profiteren. Door de kabinetsmaatregelen tegen het coronavirus zitten er veel minder mensen op de weg. Pomphouders zagen hun omzet dalen tot ruim 50 procent.

De coronacrisis en de handelsoorlog tussen Saoedi-Arabië en Rusland zorgen ervoor dat de olieprijzen wereldwijd flink zijn gezakt. De benzineprijs in Nederland daalde met zo’n vijftien procent, van gemiddeld €1,63 per liter in week 10 (2 t/m 8 maart) naar €1,47 in week 14 (30 maart t/m 5 april). Zoals altijd is er een klein prijsverschil tussen de prijzen van bemande en onbemande pompen. Bij bemande pompen zakte de prijs van €1,65 naar €1,50; bij onbemande pompen was er sprake van een daling van €1,59 naar €1,44. En zelfs bij deze lage prijzen wordt er nog geconcurreerd. De goedkoopste pomp (€1,35 per liter) staat bij de Makro in Best. Dit blijkt uit cijfers van MultiTankcard en Actuals.io.
"Deze sterkste prijsdaling in jaren valt samen met de maatregelen die ons kabinet nam tegen verspreiding van het coronavirus. Mensen werken thuis, toeristen blijven weg, het zakelijk verkeer is grotendeels stilgevallen. Alleen essentiële dienstverleners blijven rijden," zegt Patrick Roozeman, directeur van MultiTankcard. De gemiddelde tankomzet van pomphouders daalde sinds begin maart met maar liefst 52 procent. Week 14 (30 maart t/m 5 april) laat echter weer een lichte stijging (drie procent) in het aantal transacties zien.
 
Noord-Brabant
Bijna alle provincies volgen hetzelfde beeld in de daling van het aantal transacties: de grootste daling is te zien in week 12 (16 t/m 22 maart). Dat is de week dat scholen en horeca dichtgingen en aanbevolen werd om zoveel mogelijk thuis te werken. Nederlanders hebben zich goed aan de adviezen gehouden, in die week daalde het aantal pomptransacties met gemiddeld 40,6 procent. Alleen Noord-Brabant wijkt af, omdat hier de corona-epidemie eerder piekte. In week 11, nadat premier Rutte op zijn eerste persconferentie had geadviseerd om geen handen meer te schudden, bedroeg de transactiedaling in Brabant al 16,6 procent, terwijl het landelijke gemiddelde nog op 9,4 procent lag. Zuid-Holland liet in week 14 nog als enige provincie een daling zien van vijf procent in aantal tankbeurten. Wellicht doordat in die provincie het aantal ziekenhuisopnames toen sterk toenam.
 
Bezorgservice
De omzet van pomphouders staat al langer onder druk. Met de opkomst van het elektrisch rijden is de afgelopen jaren de vraag naar brandstof licht afgenomen. Strengere regels rond de verkoop van tabak lieten ook de omzet van winkels bij bemande pompen dalen. Door de coronacrisis komt deze trend – tijdelijk – in een stroomversnelling. Ook al omdat het horecagedeelte bij alle bemande pompen moest sluiten vanwege de RIVM-richtlijnen. Maar zoals in elke crisis, worden ook hier creatieve oplossingen bedacht. Als vitale sector kunnen pomphouders hun zaak openhouden. Er moet immers brandstof geleverd worden. Ook het winkelgedeelte van bemande pompen blijft open. Voorverpakt eten en drinken wordt dus nog gewoon verkocht. Sommige pomphouders langs de snelweg plaatsen hun klaargemaakte broodjes bal nu in het koelvak, zodat truckers ze mee kunnen nemen en buiten opeten. Anderen startten een bezorgservice van warme maaltijden tot in de cabine. Truckers kunnen die telefonisch bestellen vanaf de parkeerplaats.
 
Verschuiving naar onbemand tanken 
Automobilisten lijken voorzichtiger geworden. Dat blijkt uit het feit dat het aantal transacties bij bemande tankstations tien procent harder is gedaald dan bij onbemande pompen. Maar het is onduidelijk of onbemande pompen nu veiliger zijn dan bemande. Roozeman: "Het lijkt erop dat onbemande pompen nu relatief vaker worden gebruikt om contact met anderen te vermijden. Ook kan de lagere pompprijs bij onbemande pompen een rol spelen. Het is bij vrijwel alle benzinestations een stuk rustiger dan gewoonlijk, waardoor het makkelijk is om de 1,5 meter afstand te houden. En bemand of onbemand: het wordt aangeraden om na het verlaten van de pomp handen te wassen of te desinfecteren." Natuurlijk nemen pomphouders uitgebreide voorzorgsmaatregelen tegen verspreiding van het coronavirus. Zo worden oppervlakken als deurklinken, balie en pinapparaat vaker ontsmet. Er zijn (met name bij bemande stations) plastic handschoentjes voor het tanken. Er mogen niet te veel mensen tegelijk binnen zijn (maximaal één per 10 m2). Signalering op de vloer laat klanten 1,5 meter afstand houden. Het raam bij de kassa’s blijft gesloten. En klanten wordt gevraagd met pas of contactloos te betalen.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Hulp bieden aan anderen: met deze opleidingen kan het
Sommige mensen zijn geboren hulpverleners. Dan is een carriere in de hulpverlening wellicht voor je weggelegd.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Iedereen die wel eens gezeild heeft, weet het: de windrichting kun je niet veranderen, dus als je vooruit wilt komen moet je de stand van je zeilen aanpassen. Maar wat als de wind is gaan liggen? Als de vraag naar jouw producten of diensten afneemt als gevolg van een recessie, een economische crisis of een andere ramp? Dan kun je als bedrijf maar beter roeien met de riemen die je hebt: je klanten.
Lees verderMeer boeken