Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
9 maart 2020
 

Accountancysector zet in 2020 in op klanttevredenheid

 
 

Focus verschuift van compliancy naar service

Klanttevredenheid is dit jaar het belangrijkste thema onder Nederlandse accountants- en administratiekantoren. Dit blijkt uit een rondvraag van softwarebedrijf Exact onder meer dan 250 accountants- en administratiekantoren. Meer dan de helft van de respondenten beschouwt klanttevredenheid als een van de twee belangrijkste uitdagingen voor 2020, gevolgd door het efficiënt automatiseren van kantoorprocessen.

De resultaten laten zien dat de focus onder accountants- en administratiekantoren in twee jaar tijd drastisch is verschoven. In 2018 werd achtereenvolgens het voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving (51 procent), het verbeteren van de dienstverlening (47 procent) en het verbeteren van producten en diensten (39 procent) nog als belangrijkste uitdagingen gedefinieerd. Het verbeteren van klanttevredenheid (35 procent) volgde op gepaste afstand.

Aandachtsgebieden
Dit zijn de vijf belangrijkste aandachtsgebieden voor de accountancysector in 2020 volgens het onderzoek van Exact:
 

  • Klanttevredenheid verhogen (53 procent)
  • Efficiënt kantoorprocessen automatiseren (43 procent)
  • Digitalisering van klantendossiers (27 procent)
  • Groeien in het aantal klanten (26 procent)
  • Kosten verlagen of de marge verbeteren (22 procent)
"We hebben in 2018 aan mbk’ers de vraag gesteld welke vaardigheden hun accountant zou moeten verbeteren. Het antwoord was branchekennis, reactiesnelheid en online samenwerken," aldus Erik Ledeboer, Solution Marketeer Accountancy bij Exact. "Je ziet dat de sector nu steeds meer inspeelt op de behoeftes van de klant, vandaar dat de klanttevredenheid ook op nummer één staat. Dat is een goed teken. Dat geeft accountants de gelegenheid toegevoegde waarde te bieden als adviseur en hun dienstverlening aan te scherpen; door verbreding of specialisatie."

Digitaliseren aanlevering prioriteit
Als het gaat om prioriteiten in automatisering, geeft 83 procent aan dat ze de aanlevering van bonnen en facturen door klanten als eerste willen digitaliseren. Op plaats twee staat het volledig automatiseren van verwerkingsprocessen via robotic accounting/no hands accounting. 58 procent ziet dit als belangrijk automatiseringsvraagstuk dit jaar, gevolgd door een eigen kantoor app voor klanten met kpi dashboard (44 procent) en standaardisatie via ReferentieGrootboekSchema (RGS). Die standaardisatie vormt de basis voor gegevensuitwisseling met andere software en benchmarking (38 procent). Elektronisch factureren via PEPPOL is voor 35 procent een aandachtspunt in de automatisering dit jaar en 30 procent is van plan de dienstverlening uit te breiden met salarisverwerking.
"Ook bij prioriteiten in automatisering zie je dat klanttevredenheid de boventoon voert," vervolgt Ledeboer. "Dat is logisch want als de aanlevering en verwerking van administraties is gedigitaliseerd, ontstaat tijd en ruimte om nog meer klanten te bedienen en hen te voorzien van advies gebaseerd op data. Het is hiermee duidelijk dat accountants automatisering en robotisering zien als kans, niet als bedreiging voor hun bestaansrecht."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Welke hypotheek past bij de zzp'er?
Hoeveel hypotheek je als zzp’er kunt krijgen hangt af van een aantal zaken. De hoogte van je inkomen is natuurlijk van het grootste belang.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Fleet Management inzetten voor uw bedrijf: dit zijn de voordelen
Steeds vaker wordt er binnen bedrijven die te maken hebben met transportkosten en logistiek, gebruik gemaakt van Fleet management.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Financiele schade beperken als zzp'er: welke verzekeringen zijn belangrijk?
De financiele schade voor uiteenlopende risico's is te beperken met zzp verzekeringen.
E-rijden nog steeds beloond
Het aantal elektrische auto's neemt toe. Vorig jaar zijn er weer meer volledig elektrische auto's verkocht.
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken