Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
23 januari 2020
 

Het belang van een sterke bedrijfsnaam voor startende ondernemers

 
 

Zorg dat uw bedrijfsnaam makkelijk en onderscheidend is

Wilt u als ondernemer gaan starten? Er zijn veel zaken om aan te denken. Bijvoorbeeld welke producten of diensten u aan gaat bieden, en hoe u deze aan gaat bieden en verkopen. Dat u een boekhouding op moet gaan zetten. En bedenken hoe u klanten gaat werven. Veel startende ondernemers onderschatten daarbij het belang van het bedenken van een sterke bedrijfsnaam. Dit is echter een essentieel onderdeel van uw onderneming.

Niek van Son van Brandio.nl vertelt meer over de voordelen van goede bedrijfsnaam.
 
Onderscheidend zijn ten opzichte van concurrentie
Volgens Van Son is een pakkende bedrijfsnaam niet zomaar in een handomdraai bedacht. "Er zijn een aantal regels waarmee rekening gehouden moet worden. Bijvoorbeeld dat deze concurrerend zijn. Door een goede bedrijfsnaam onderscheidt u zich van de concurrentie in uw branche. De kans dat klanten bij uw concurrenten terechtkomen wordt op deze manier kleiner."
 
Klanten moeten de bedrijfsnaam kunnen onthouden
Daarnaast is het volgens Van Sonbelangrijk om simpel te denken. "Zo is het bijvoorbeeld onder andere belangrijk dat een bedrijfsnaam kort maar krachtig is. Een paar letters kunnen al voldoende zijn. Dit vergroot de kans dat klanten de naam zowel actief als passief herinneren."
 Of een bedrijfsnaam simpel is, hangt volgens hem ook af van de spelling. "Tegenwoordig komt het steeds vaker voor dat bedrijfsnamen fonetisch gespeld zijn. Dit is gemakkelijk in de spreektaal, maar bij marketing is het vervolgens nodig de bedrijfsnaam te spellen. Dit maakt een bedrijfsnaam minder sterk."  Een andere valkuil is volgens hem een té grappige bedrijfsnaam te willen kiezen op om te vallen.  "Houd hierbij in gedachten dat de onderneming wel opvalt, maar dat niet iedereen uw humor zal kunnen waarderen."
 
Kiezen voor een beschrijvende bedrijfsnaam?
In het verleden werd volgens Van Son vaak gebruik gemaakt van beschrijvende bedrijfsnamen. Nu de nadruk steeds meer ligt op online marketing zijn deze ook weer erg populair vanwege de voordelen die ze zouden hebben voor SEO. "Er werd aangenomen dat praktische namen spreken voor de onderneming en het doel weergeven. Wilt u echt opvallen? Dan kunt u juist beter een onverwachtse naam kiezen die geen directe link heeft met uw producten of diensten. Doordat klanten erover gaan nadenken, wordt de kans dat ze de naam onthouden groter. Bedenk ook dat SEO heel wat meer inhoudt dan alleen uw bedrijfsnaam."
 
Klanten enthousiast maken
Tot slot benoemt Van Son dat het belangrijk is dat een bedrijfsnaam enthousiast is. "Bij marketing wordt veel ingespeeld op het onderbewustzijn van klanten. Een belangrijke regel hierbij is dat wanneer u mensen een positief en enthousiast gevoel geeft, ze sneller en meer producten of diensten zullen afnemen."
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken