Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
21 januari 2020
 

Driekwart ondernemers denkt dat internetbureaus meer kosten dan ze opleveren

 
 

Een derde vindt dat ze te veel geld uitgeeft aan online advertenties

Maar liefst 76 procent van de Nederlandse ondernemers denkt dat online marketingbureaus en SEO-bureaus te veel kosten voor wat ze opleveren. Dit blijkt uit een onderzoek van Mediatic onder 376 ondernemers met meer dan tien mensen in dienst, uitgevoerd door Sherloq. 35 procent van de ondervraagden vindt dat ze te veel geld uitgeven aan online advertenties, terwijl deze de organisatie niet genoeg opleveren.

"De digitale industrie is één van de grootste groeisectoren in Nederland. Zo steeg de omzet in 2018 met ruim 17 procent ten opzichte van het voorgaande jaar," aldus Dennis Mensink, oprichter van contentmarketing- en PR-bureau Mediatic. "Online marketingbureaus schieten als paddenstoelen uit de grond. En dat heeft een keerzijde: er komen ook steeds meer ‘online cowboys’ bij die meer beloven dan ze kunnen waarmaken. Dit geeft de industrie een slechte naam en dat is jammer, want een goed bureau kan uw organisatie zeker naar een hoger niveau tillen."
 
Niet zichtbaar
Ondernemers lijken zich wel te beseffen dat een sterke online aanwezigheid belangrijk is. Bijna de helft van hen (45 procent) vindt echter dat de eigen online zichtbaarheid te wensen over laat. Mensink: "Als organisatie kan u natuurlijk flink investeren in social media advertising en Google Ads, maar u ziet vaak dat zonder de juiste kennis en kunde dit soort advertenties niet veel opleveren op de lange termijn. Vaak hebt u hier toch de expertise voor nodig van internetbureaus."
 Stephan de Graaf, oprichter en directeur van Pixelfarm, ziet een verschil in wat online marketingbureaus belangrijk vinden en wat voor ondernemers van belang is: "Clicks, CTR’s, funnels en conversatieratio’s zijn populaire woorden binnen de muren van een online marketingbureau. Voor ondernemers klinkt dit al snel als onduidelijke jargon en zij zijn hier dan ook vaak niet in geïnteresseerd. Het is belangrijk om vooraf duidelijke verwachtingen uit te spreken die voor beide partijen helder zijn."
 
Goed verhaal
Voor een goede online strategie heeft een bedrijf een sterke propositie met een duidelijk verhaal nodig. Het lijkt erop dat de meeste ondernemers denken dat dit wel in orde is bij hun organisatie. Ruim negen op de tien van hen vinden namelijk dat hun bedrijf een goed verhaal heeft. "Voor eigenlijk alle bedrijfsstrategieën, of dat nou online of offline is, is een heldere boodschap essentieel. U hebt een verhaal nodig dat blijft hangen waar mensen zich mee kunnen identificeren," zegt Mensink. "Dat verhaal omzetten in een goede online marketing strategie is echter een kunst waarbij de hulp van online specialisten zeker uitkomst kan bieden." De Graaf vult aan met een tip: "Vraag als ondernemer altijd om een prognose om de doelstellingen scherp te krijgen. Zonder duidelijke doelstellingen en KPI’s is het lastig te bepalen of iets een succes is of niet."
 
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Winstgevend business...  |   | 
27-01-2020
 | 
13:52 uur
Één van de problemen is dat er te weinig daadwerkelijk gevalideerd wordt bij klanten. Al snel wordt gedacht dat de markt er wel zal zijn, zonder het daadwerkelijk te toetsen bij potentiële klantgroepen.
In ons blog gaan we dieper in op een aantal cruciale factoren van een winstgevend businessmodel.

Aan de SEO bedrijven de uitdaging om hun ROI transparanter te maken en concreter te zijn over te verwachten resultaten.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Sportende werknemers verzuimen gemiddeld 6 dagen per jaar minder
Een onderneming is gebaat bij ondernemers die optimaal presteren. Dat betekent onder andere dat het verzuim door ziekte of andere ongemakken zoveel als mogelijk moet worden teruggebracht.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken