Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
17 januari 2020
 

Digitalisering noodzakelijk voor groei volgens twee derde MKB-ondernemers

 
 

Helft ondernemers weet niet hoe digitalisering in te zetten

Maar liefst 62 procent van het Nederlandse MKB ziet meegaan in digitale ontwikkelingen als een vereiste voor de toekomstige groei van hun organisatie. Dit blijkt uit onderzoek van October onder 1.023 Nederlandse MKB-ondernemers, uitgevoerd door Panelwizard. Desondanks weet 49 procent van de ondervraagden niet precies hoe digitale ontwikkelingen kunnen worden ingezet om de onderneming te laten groeien.

De noodzaak om te digitaliseren wordt het sterkst gevoeld onder ondernemers in de informatie- en communicatiesector (83 procent) en zakelijke dienstverlening (78 procent). In de bouw en logistieke sector is deze urgentie met slechts 33 procent het laagst. "Het is goed te zien dat een groot deel van de Nederlandse ondernemers beseft dat digitalisering van cruciale invloed is op hun toekomstige groei," zegt Luuc Mannaerts, CEO October Nederland. "Digitalisering vereist een langetermijnvisie omdat de resultaten niet direct tastbaar zijn. Dat verklaart wellicht waarom de actie onder een deel van de ondernemers zo laag is."
 
Digitaliseringslag
Van alle ondervraagde ondernemers heeft maar liefst zestig procent in de afgelopen twee jaar geïnvesteerd in het (verder) digitaliseren van hun onderneming. Daarnaast verwacht ruim een derde (35 procent) van hen in 2020 hierin meer te investeren dan het afgelopen jaar. Mannaerts: "Deze cijfers laten zien dat een groot gedeelte van het Nederlandse MKB zich continu bezighoudt met digitalisering. Toch is er ook een groot deel (49 procent) dat niet precies weet hoe de digitale ontwikkelingen in te zetten. Digitale tools en systemen bepalen echter in toenemende mate het succes van een organisatie. Door handelingen en processen te versimpelen middels deze tools, kunnen ondernemers zich in de toekomst concentreren op dat waar ze goed in zijn; ondernemen."
 
Minimaal gebruik digitale tools
Ondanks dat zes op de tien  ondervraagden digitalisering ziet als een cruciale voorwaarde voor toekomstige groei, gebruikt de helft nog geen enkele (22 procent) of slechts één digitale tool (25 procent). In de bouw- en logistieke sector is dit zelfs het geval bij driekwart van de ondernemers. Opvallend is het sterke verband tussen ondervraagden die op de hoogte zijn van de mogelijkheden waarop digitalisering kan bijdragen aan de groei van hun onderneming en het gebruik van digitale tools. Zo gebruikt 33 procent van de ondernemers die (nog) niet op de hoogte zijn van alle digitaliseringsmogelijkheden geen enkele digitale tool, tegenover slechts vijftien procent van de ondervraagden die dit wel weten.  
Mannaerts: "Dat in de tijd van zoveel digitale ontwikkelingen nog steeds de helft geen- of slechts één digitale tool gebruikt, is een gemiste kans. Er lijkt een tweedeling te zijn tussen ondernemers die de urgentie van digitalisering erkennen, hierin investeren en groeien en ondernemers die niet goed weten waar te beginnen en daarom geen gebruik maken van alle mogelijkheden. Terwijl digitalisering binnen het bedrijf een continu proces is en zorgt voor concurrerend vermogen. Onze onderzoeksresultaten laten zien dat er veel winst te behalen valt. De grote uitdaging is om als ondernemer de tijd te nemen om te bepalen welke tools en mogelijkheden er zijn en welke in te zetten om groei te realiseren."
 
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Combell  |   | 
27-02-2020
 | 
15:58 uur
De gehele markt verschuift naar online. Een goed voorbeeld zijn winkels die te laat zijn overgestapt naar online en nu failliet zijn (V&D & Intertoys)

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken