Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
9 december 2019
 

MKB’ers onderschatten gevaren cybercriminaliteit

 
 

Ondanks toename cyberincidenten beschikt slechts acht procent van het mkb over een cyberverzekering

67 procent van de Nederlandse mkb’ers denkt dat de organisatie geen interessant doelwit is voor cyberaanvallen. Dat blijkt uit onderzoek van Allianz in samenwerking met onderzoeksbureau Ipsos. Toch is iedere organisatie een interessant doelwit voor cybercriminelen, hoe groot of klein ook.

Meer dan de helft (55 procent) van de mkb’ers maakt zich geen zorgen over de veiligheid van klant- en bedrijfsdata. Het overgrote deel van de Nederlandse mkb’ers, 92 procent, heeft geen cyberverzekering afgesloten voor hun onderneming. Cyberaanvallen komen in meerdere vormen en maten. De meest voorkomende cyberaanval bij het mkb is phishing (43 procent) gevolgd door hacking (37 procent) en DDoS (27 procent). Meer dan een derde (36 procent) geeft aan niet voldoende kennis in huis te hebben om het bedrijf te beschermen tegen een cyberaanval, wat bedrijven dus vatbaarder maakt voor een dergelijke aanval.

Bescherming
Menselijk handelen blijkt vaak de grootste risicofactor voor een bedrijf. Door medewerkers onvoldoende in te lichten over de gevolgen van cyberaanvallen wordt de organisatie juist kwetsbaar voor een aanval. Van de bedrijven die afgelopen jaar doelwit zijn geweest van een cyberaanval, heeft 37 procent van de mkb’ers hierna een externe partij ingeschakeld om het bedrijf te beschermen. Ongeveer een derde (26 procent) heeft besloten om de medewerkers zelf te gaan inlichten op basis van eigen inzicht. Negentien procent van de mkb’ers koos ervoor om dit door een externe partij te laten doen. En slechts negentien procent heeft na een cyberaanval een cyberverzekering afgesloten. Momenteel beschikt 28 procent van het mkb over een concrete, actuele procedure om in gang te zetten wanneer zij slachtoffer worden van een cyberaanval.

Maatregelen
"Als ondernemer kunt u het u eigenlijk niet veroorloven niet bewust om te gaan met dreigende cybergevaren," meent Rob Zijl, Manager Products & Markets Schade bij Allianz. "Kennis en weerbaarheid zijn hierbij cruciale factoren."
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Peter  |   | 
10-12-2019
 | 
14:18 uur
Mijn site is wel eens gehacked, waarbij de hackers mijn wachtwoord hadden gewijzigd. Erg vervelend, maar gelukkig eenvoudig op te lossen. Als je echt afhankelijk bent van je website (bijvoorbeeld een webshop) dan is het echt heel erg vervelend als je door iemands anders toedoen tijdelijk offline bent en daardoor veel omzet mis loopt.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Internetondernemers kunnen niet meer zonder goede hosting
Het belang van een goede hosting voor een internetondnemer
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Voeding voor de concentratie
B-vitamines (B1, B3, B6, B8, foliumzuur en B12) en vitamine C zijn goed voor de leerprestatie, de concentratie en spelen een rol bij het geheugen.
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken