Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
28 november 2019
 

Black Friday: meer online shoppers slachtoffer van cyberaanvallen

 
 

Aanvallen op e-commerce sites gestegen met vijftien procent

Met de groeiende populariteit van Black Friday stijgt ook de kans dat online shoppers slachtoffer worden van cyberaanvallen, aldus een nieuw rapport van Kaspersky. Het aantal aanvallen op e-commerce sites rechtstreeks gericht op winkelende consumenten is ten opzichte van vorig jaar met vijftien procent gestegen.

Tegelijk biedt Bol.com in de aanloop naar de grote dag een extra week met voordelige deals, wat het potentiële risico nog verder vergroot.
 Black Friday is uitgegroeid tot het grootste consumentenevent van het jaar en inmiddels bekend bij 95 procent van alle consumenten. Maar waar kopers eerder in de fysieke winkel profiteerden van Black Friday - en vervolgens online van Cyber Monday - heeft de krimp van winkelstraten meer kopers naar de webwinkels gedreven.
 
Van off- naar online shoppen
Cijfers van Black Friday Global laten zien dat vorig jaar slechts 12 procent van de shoppers hun Black Friday-aankopen uitsluitend in een fysieke winkel deden. De hieruit voortvloeiende groei van het aantal retailer-specifieke apps en eerdere toegang tot deals heeft shoppers aangemoedigd steeds meer online te winkelen. 96 procent doet nu liever een aankoop online, dan in de fysieke winkel en 35 procent van de consumenten maakt gebruikt van smartphones om tijdens het Black Friday-weekend aankopen te doen. Deze groei van online winkelen in combinatie met de intensievere – en verlengde – winkelperiode brengt ook een groter risico op cyberaanvallen met zich mee.
 
Jachtseizoen hackers geopend

In de hoop dat consumenten tijdens de jacht op een goede deal minder alert zijn, schroeven hackers hun activiteiten op, en worden bijna honderd e-commerce sites en mobiele consumentenapplicaties het doelwit van schadelijke handelingen. Een nieuw rapport van Kaspersky wijst op het grotere gevaar voor consumenten tijdens deze jaarlijkse shoppingdagen, met 24 procent meer kans op financiële phishingaanvallen ten opzichte van het gemiddelde in de rest van het jaar.
 De hackers hebben het gemunt op e-commercemerken en zijn uit op gebruikersgegevens zoals logins, wachtwoorden, kaartnummers, telefoonnummers en meer. De invoergegevens van slachtoffers worden onderschept op de doelsites door de content van de webpagina aan te passen, of door bezoekers door te sturen naar phishingpagina's – voor shoppers is het dus zaak om extra op hun hoede te zijn, en voor retailers om hun klanten te beschermen.
Jornt van der Wiel, beveiligingsexpert bij Kaspersky zegt hierover: "Financiële fraude is groter dan ooit, en mensen moeten zeker weten dat hun gegevens en persoonlijke informatie veilig zijn, omdat ze anders minder snel online zullen shoppen. Voor bedrijven is het dus belangrijk om hun IT-beveiligingsstrategie opnieuw onder de loep te nemen en te zorgen dat er een beveiligingsplan voor de gehele levenscyclus geïmplementeerd is. Zo'n plan omvat voorlichting van medewerkers, de beschermingsoplossingen tegen aanvallen, en de meest betrouwbare tools voor zero-day detectie. Ook consumenten kunnen eenvoudige stappen nemen om te voorkomen dat Black Friday de gevaarlijkste tijd van het jaar online wordt."
 
Tips voor een cyberveilig Black Friday
 
Als u klant bent
•Maak regelmatig een back-up van gegevens om te voorkomen dat persoonlijke bestanden verloren gaan bij een cyberaanval.
•Wees extra alert als bij online aankopen via een mobiel apparaat. Doe geen aankopen via onbeveiligde wifi-netwerken. Zet de wifi dan uit en gebruik alleen de mobiele internetverbinding. Of wacht tot u weer beschikt over een beveiligde verbinding.
•Klik niet op onbekende links in e-mails of socialmediaberichten, ook al is de afzender bekend.
Als u een online merk of handelaar bent •Gebruik een gerenommeerde betaalservice en houd de software van de online handels- en betaalplatform up-to-date. Elke nieuwe update kan kritieke patches bevatten die het systeem minder kwetsbaar maken voor cybercriminelen.
•Gebruik een IT- en cybersecurity-oplossing op maat om het bedrijf en de klanten te beschermen.
•Let op de persoonlijke informatie die door bij u kopende klanten wordt gebruikt. Gebruik een oplossing voor fraudepreventie die aan te passen zijn aan het bedrijfs- en klantprofiel.
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken