Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
28 november 2019
 

Nederlandse consument loopt voorop met kennis van blockchain

 
 

Een derde van de Europese burgers heeft nog nooit van blockchain gehoord

Nederlanders zijn zich het meest bewust van het begrip blockchain en wat het kan betekenen voor de transformatie van verschillende bedrijfstakken. 84 procent van ons land heeft wel eens van blockchain gehoord en achttien procent wist een goed voorbeeld te noemen van hoe het kan worden toegepast.

Dit blijkt uit onderzoek van bitFlyer dat is uitgevoerd onder 5.500 consumenten in Europa. Hiermee lopen Nederlanders voorop ten opzichte van alle andere Europeanen waarvan gemiddeld een derde aangeeft nog nooit van blockchain te hebben gehoord.
Het onderzoek van bitFlyer laat een groot verschil zien in kennis van blockchain tussen de Europese landen. Zo hebben respondenten in het Verenigd Koninkrijk de minste kennis van blockchain. Maar liefst 44 procent van hen gaf aan nog nooit te hebben gehoord van het begrip. België en Frankrijk volgen met respectievelijk 42 procent en 41 procent van de burgers die niet bekend zijn met blockchain. Een groot verschil met Nederland, waar dit percentage slechts zestien procent is en Italië, waar 28 procent van de consumenten niets weet over blockchain.

Nederland omarmt sneller nieuwe technologie
Het verschil in bewustzijn is opvallend, vindt Andy Bryant, Co-head en COO van bitFlyer Europa: "Een mogelijke verklaring voor het feit dat er onder Nederlandse consumenten meer kennis is van blockchain, is dat nieuwe technologie hier vaak sneller wordt omarmd. Dit zien we ook bij de handel in Bitcoin waar al vroeg blockchain-technologie werd toegepast. Er wordt in Nederland bovendien meer geëxperimenteerd met pilot projecten, waardoor consumenten ook eerder in de media lezen over blockchain. Hiermee neemt de kennis logischerwijs toe."
Op de onderzoeksvraag of men een voorbeeld kon noemen van een concrete toepassing van blockchain-technologie wist gemiddeld maar twaalf procent van de Europeanen een bevestigend antwoord te geven. Nederland scoorde ook hier het hoogst met achttien procent. Het onderzoek liet verder zien dat Europeanen blockchain het meest associëren met de wereld van cryptovaluta. Toch denkt maar zes procent dat blockchain verschillende sectoren, zoals de financiële wereld, kan transformeren.
 
Werk aan de winkel
"Het onderzoek maakt duidelijk dat er nog veel werk te doen is om mensen bekender te maken met blockchain en de mogelijkheden die het biedt," vindt Bryant. "Het feit dat blockchain-technologie consumenten in staat kan stellen om zelf meer controle te krijgen over hun eigen data en gegevens, is daarbij een krachtige boodschap. Neem bijvoorbeeld de toepassing van blockchain in de gezondheidszorg, waar u zelf zou kunnen bepalen met wie u specifieke data uit uw patiëntendossier deelt en de status van medische behandelingen kunt volgen. Het is wellicht een kwestie van tijd, maar het begrip en de toepassing van blockchain worden op termijn gemeengoed."
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken