Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
15 november 2019
 

Prikkelen van zintuigen verhoogt winkelomzet met tien procent

 
 

Stimuleer alle zintuigen van uw klanten

Wanneer fysieke winkels de zintuigen van consumenten op de juiste manier weten te prikkelen, stijgt de omzet van die winkel met tien procent. Het stimuleren van de zintuigen, bijvoorbeeld door gebruik van digitale beeldschermen, geur en muziek, zorgt er bovendien voor dat shoppers gemiddeld bijna zes minuten langer in een winkel blijven.

Dat blijkt uit een gedragsonderzoek dat in Nederland is uitgevoerd in opdracht van Mood Media.
Het rapport ‘Quantifying the Impact of Sensory Marketing’ dat vandaag wordt gepresenteerd, geeft inzicht in het effect van zintuiglijke marketing in winkels op het emotionele en cognitieve gedrag van consumenten. Het onderzoek is in twee fases uitgevoerd in een Amsterdams filiaal van de internationale sportretailer Intersport. De ene fase was de ‘zintuigen aan-fase’ waarin alle sensorische elementen werden geactiveerd, zoals muziek, de geur van vers gemaaid gras en digital signage. De andere was de ‘zintuigen uit-fase’ waarin alle sensorische elementen in de winkel ontbraken. Deze resultaten werden vervolgens vergeleken met drie ‘Intersport-controlewinkels’ die hun normale staat behielden. Om inzicht te krijgen in reacties van consumenten deed onderzoeksbureau Walnut Unlimited metingen met Galvanic Skin Responses (GSR) en Visual Eye Tracking (ET), waarmee enthousiasme en aandacht worden gemeten.

Een meetbare emotionele reactie
Wim van der Stelt, Sales Director Benelux van Mood Media: "Uit eerdere research weten we dat 78 procent van de consumenten aangeeft dat de prettige sfeer een belangrijke reden is om een fysieke winkel boven een webwinkel te verkiezen. In een nieuwe samenwerking met Walnut Unlimited ontwikkelden we een neuromarketingonderzoek dat aantoont hoe shoppers primair reageren op specifieke sensorische ervaringen. De resultaten spreken voor zich. Een doordachte strategie voor het inzetten van zintuiglijke elementen levert een meetbare emotionele reactie op bij consumenten, met duidelijke resultaten in de winkel als gevolg."

Hieronder de belangrijkste conclusies uit het onderzoek:
 

  • Consumenten kopen meer producten (toename van vier procent) én duurdere producten (toename in waarde van zes procent) wanneer zintuiglijke elementen in de winkel aanwezig zijn.
  • Het gebruik van geur in de winkel is een doeltreffend marketingmiddel, maar werkt nog effectiever wanneer het wordt gebruikt op een specifieke afdeling van de winkel. Zo ligt de emotionele activiteit van klanten in de ‘voetbalzone’ 28 procent hoger dan het basisniveau.
  • Vanaf het moment dat het geursysteem werd geïnstalleerd tot aan deze publicatie, is de omzet van de specifieke voetbalzone in de Intersport-testwinkel in Amsterdam met 26 procent gestegen ten opzichte van de voetbalafdelingen in andere filialen in Nederland.
  • Met Eye Tracking (ET) is gemeten dat klanten zich 5 procent bewuster zijn van digitale schermen wanneer er bewegende beelden op worden getoond in plaats van statische beelden.
  • De Galvanic Skin Response (GSR) registreerde dat een gebrek aan zintuiglijke elementen ervoor zorgt dat veel consumenten onprettig zelfbewust worden tijdens het winkelen. 17 procent van hen voelt zich ongemakkelijk in een ongewoon stille en stimulansvrije omgeving.
  • Consumenten houden ervan om zichzelf te bekijken. GSR en ET registreerden een aanzienlijke toename in de activiteit van het zenuwstelsel en hun belangstelling wanneer consumenten zichzelf samen met producten in de spiegel zien.
  • De emoties van consumenten worden 50 procent meer geprikkeld wanneer zij een product kunnen aanraken. Dat onderschrijft de unieke rol die shoppen in de fysieke winkel blijft vervullen.
Het volledige rapport is hier te downloaden.
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken