Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
7 november 2019
 

Kwart ondernemers heeft moeite financiers te overtuigen

 
 

30 procent is niet op de hoogte van financiële mogelijkheden voor onderneming

Ruim 26 procent van de Nederlandse ondernemers vindt het lastig om aan financiers uit te leggen waarom ze krediet zouden moeten verstrekken aan hun onderneming. Dit blijkt uit onderzoek van Caple onder 1.450 ondernemers. 28 procent van de ondervraagden geeft daarnaast aan niet op de hoogte te zijn van alle mogelijkheden op het gebied van financiering. 

Verrassend genoeg is dit onvermogen om te overtuigen nog hoger onder de ‘grotere’ ondernemers (meer dan tien werknemers in dienst). Maar liefst een derde van hen vindt het moeilijk om uiteen te zetten waarom een ander hun bedrijf zou moeten financieren. Michiel Slinkert, managing partner van Caple noemt de resultaten opmerkelijk. "Normaal gesproken is het zo dat data in grotere organisaties beter geborgd is, wat hen helpt bij de financiering."
Het zijn opvallende en zorgwekkende conclusies tegelijkertijd, stelt Caple. Veel ondernemers lijken wel aandacht te hebben voor de mogelijkheden om de organisatie te laten groeien door aanvullende financiering. Maar om een financiering te laten slagen, is het van groot belang om de boodschap van de onderneming goed voor ogen te hebben. "Het gaat om meer dan cijfers alleen," zegt Slinkert.
 
Focus op lopende zaken
Dat ondernemers niet kunnen uitleggen waarom anderen zouden moeten financieren, is in ieder geval niet te wijten aan een gebrek aan inzicht in de eigen financiën. Zo zegt 93 procent van de ondervraagden exact te weten hoe zijn of haar bedrijf er financieel voor staat. Dat blijkt ook uit het feit dat ze bijna allemaal weten wie hun crediteuren (90 procent) en debiteuren zijn (92 procent). Slinkert: "Het is natuurlijk goed nieuws dat ondernemers op de hoogte zijn van de financiële stand van zaken binnen het bedrijf. Dit is immers een belangrijke voorwaarde voor gezonde bedrijfsvoering. Maar juist dan is het zaak om verder te kijken naar mogelijkheden voor groei en u niet blind te blijven starten op lopende zaken."
 
De volgende stap
Het feit dat bijna 30 procent van de ondervraagden niet op de hoogte is van alle mogelijkheden op het gebied van bedrijfsfinanciering ondersteunt het idee dat ondernemers zich wellicht te veel richten op huidige zaken en onvoldoende bezig zijn met de volgende stap. "Situaties waarin ondernemers zoeken naar nieuwe financiering, ontstaan vaak spontaan. Maar het is raadzaam om u als ondernemer niet te laten overvallen. Daarom is het aan te raden om altijd een vorm van een financieringsplan te hebben voor als er zich kansen voordoen. Bovendien is het belangrijk altijd een adviseur in de arm te nemen," aldus Slinkert. "Uit eerder onderzoek is namelijk gebleken dat een meerderheid van de ondernemers deze hulp goed kan gebruiken."
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 
 
 
Reacties
 
Michel Bakkenes  |   | 
7-11-2019
 | 
14:07 uur
Een adviseur inschakelen op financieel gebied is zeker aan te raden. Zolang de kosten hiervoor lager zijn dan de opbrengst. Al is dit natuurlijk niet altijd te voorzien.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken