Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
4 november 2019
 

Meeste Nederlanders delen persoonlijke gegevens met retailers

 
 

Mensen delen gegevens maar voelen zich onzeker over de dataveiligheid

Meer dan de helft (54,5 procent) van de Nederlanders denkt dat hun persoonlijke data niet veilig is bij retailers. Desondanks deelt 73.8 procent persoonlijke data met (online) retailers voor een betere service en/of acties. Dit blijkt uit een onderzoek van G DATA.

Het onderzoek is opgezet in het kader van de European Cyber Security Month en verricht onder meer dan 1000 Nederlanders.
Hoewel het merendeel van de deelnemers het gevoel heeft dat hun persoonlijke data niet veilig is, denkt 21.6 procent dat dit wel het geval is. Daarnaast zijn er ook consumenten die denken dat er een verschil in veiligheid is tussen grote retailketens en kleinere detailhandelszaken. 13.8 procent denk dat data alleen veilig is bij de grotere retailketens, terwijl 10.1 procent denkt dat hun data alleen veilig is bij de winkel om de hoek.
 
Wat deelt men liever niet?
Aan de deelnemers is tevens gevraagd welke gegevens ze liever niet delen met retailers. Bankgegevens (78,6 procent) en mobiele telefoonnummers (61,1 procent) delen Nederlanders liever niet, gevolgd door online data zoals IP adressen en cookies (40.3 procent) en NAW-gegevens (35.1 procent). Toch deelt 73.9 procent wel persoonlijke gegevens met retailers. Van de deelnemers die data delen doet 12.8 procent dit altijd of met enige regelmaat en 61 procent af en toe of zelden. Slechts 26.3 procent geeft aan nooit persoonlijke gegevens te delen voor acties of betere service.
 
Klantgegevens zijn goud waard
"Voor retailers zijn klantgegevens goud waard, het is daarom belangrijk dat ze klantdata ook als goud beveiligen. Klanten moeten zich gerust voelen als ze klantdata opslaan. Als blijkt dat een retailer slordig omgaat met de persoonlijke informatie van zijn klanten, dan is het vertrouwen van de consument snel weg en kunnen klanten eenvoudig overlopen naar de concurrentie," aldus Jerrel Abdoel, Country Manager bij G DATA Nederland. "Om datalekken te voorkomen is het belangrijk dat ze niet alleen investeren in de juiste beveiligingsoplossingen, maar ook hun medewerkers trainen over hoe ze met (klant)data moeten omgaan. Daarnaast is het verstandig om altijd transparant met klantdata om te gaan. Op deze manier weten klanten wat er met hun data gebeurt. "
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken