Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
1 november 2019
 

Eén op de vijf zzp’ers rijdt elektrisch als duurzaam alternatief

 
 

Openbaar vervoer populair onder zzp’ers

Zzp’ers geven aan dat ze de financiële voordelen van een elektrische auto goed kennen, 21 procent van de ondervraagden rijdt inmiddels dan ook elektrisch als ze een duurzame oplossing voor hun vervoer kiezen.

Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 1070 zzp’ers in samenwerking met Terberg Business Mobility.

Een derde van de ondernemers heeft duurzame oplossing
36 procent van de ondervraagde zzp’ers zegt een duurzame oplossing voor zakelijk rijden te hebben. Oplossingen die worden gebruikt zijn de fiets (26 procent), de elektrische of hybride auto (21 procent), maar veruit het merendeel van de ondervraagden die al een duurzame oplossing heeft gebruikt het openbaar vervoer (47 procent).

Alternatieven die worden gebruikt
Als de ondervraagde zzp’ers de fiets gebruiken dan is dat voor iets meer dan een derde deel een elektrische fiets (35 procent). Als gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer, dan wordt het meest gebruik gemaakt van de trein (86 procent). Op grote afstand gevolgd door de bus (acht procent), de tram (vier procent) en de metro (twee procent). Terberg Business Mobility: "Het aantal zzp’ers dat duurzaam vervoer inzet, groeit en daar helpen wij ze graag bij."

Voordelen bekend
Van de ondervraagden geeft 57 procent aan dat de prijs van elektrische auto’s niet de reden is om geen elektrische auto aan te schaffen. Daarnaast geeft 70 procent aan dat het bereik van elektrische auto’s ook geen grond is om niet tot aanschaf over te gaan. Tien procent geeft aan dat duurzaamheid ze weinig interesseert.
Veel ondervraagde zzp’ers weten financiële voordelen te benoemen van een elektrische auto. Zo zegt 79 procent dat de lagere bijtelling van een elektrische auto van de zaak een groot voordeel is. 56 procent benoemt de lagere (of geen) aanschafbelasting en 39 procent benoemt de extra investeringsaftrek die mogelijk is met een elektrische auto.

Over het onderzoek
De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 1070 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de bijna 1,2 miljoen zzp’ers die Nederland kent (KvK, oktober 2018).
De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken