Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Helft MKB’ers heeft geen tijd om te digitaliseren

Odernemer laat kansen liggen door gebrek aan tijd en middelen

Helft MKB’ers heeft geen tijd om te digitaliseren

31 oktober 2019 - Maar liefst 80 procent van de Nederlandse MKB’ers slaagt er onvoldoende in om hun bedrijfsprocessen te digitaliseren. Onder meer gebrek aan tijd en financiële middelen zorgen ervoor dat MKB’ers veel digitaliseringskansen laten liggen. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Ricoh.

De drie grootste drempels voor het doorvoeren van de benodigde digitalisering zijn gebrek aan tijd (42 procent), financiële middelen (32 procent) en capaciteit (30 procent). Daarnaast maken MKB’ers zich zorgen over de benodigde kennis, competenties van medewerkers en het ontbreken van een IT-afdeling. MKB-ondernemingen hebben vooral behoefte aan inzicht in de kosten versus het rendement dat de digitalisering gaat opleveren (16,1 procent). Ook willen ze graag extra handjes bij het toepassen van digitale oplossingen (12,3 procent) en advies van een externe partij over de te zetten stappen (11,6 procent).

Belang van digitaliseren
Hoewel MKB’ers drempels ervaren om te gaan digitaliseren, onderschrijft 82,6 procent van de ondervraagden wél het belang ervan. De voornaamste redenen om te digitaliseren zijn efficiënter werken, het verlichten van administratieve lasten en het centraliseren van informatie. Opvallend is dat ondernemers vooral investeren in het digitaliseren van administratie. Momenteel worden met name facturen (84 procent) en personeelsadministratie (72 procent) gedigitaliseerd. Dat wijst erop dat de kansen van digitalisering onvoldoende worden benut. 43 procent van de MKB’ers heeft bijvoorbeeld nog niet geïnvesteerd in de cloud, terwijl dit een veilige en toekomstbestendige manier van digitaliseren is. Ook het digitaliseren van het documentenarchief staat niet hoog op de agenda: slechts 22 procent is van plan dit op korte termijn aan te pakken.
Maurits Aalders, Marketing Director bij Ricoh Nederland: "Dit onderzoek benadrukt dat MKB’ers nog onvoldoende gebruik maken van de mogelijkheden van digitalisering. Ondernemers zijn vaak in de veronderstelling dat digitaliseren tijdrovend en kostbaar is en alleen rendabel voor grote bedrijven. Dat is een gemiste kans, want slimme oplossingen kunnen juist MKB’ers helpen tijd en geld te besparen bij administratieve taken en gegevensopslag. Op die manier kunnen ze zich focussen op wat er echt toe doet: het bedrijf laten groeien. En sterker nog: digitalisering biedt bedrijven ook de kans om meer met hun data te doen. Verbeterde inzichten zorgen niet alleen voor meer efficiëntie, maar ook voor nieuwe businesskansen."

Download hier het volledige onderzoeksrapport en ontdek in hoeverre MKB ondernemers bezig zijn met digitalisering.
 

Doorsturen  |  2  |  Nieuwsbrief

Reacties

Olivier

31-10-2019 10:12  |  

Ik denk dat niet alleen administratie maar ook communicatie belangrijk is om te digitaliseren. De middelen hiervoor zijn technisch op een goed niveau nu.

Caroline van Aart

13-04-2020 10:42  |  

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.