Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Bedrijven beschermen klanten niet tegen nepmail

Klanten webwinkels lopen extra risico slachtoffer te worden van cybercriminelen

Bedrijven beschermen klanten niet tegen nepmail

24 oktober 2019 - Nederlandse bedrijven beschermen hun klanten onvoldoende tegen phishingaanvallen, zo blijkt uit onderzoek van Flowmailer. Slechts twee procent van de onderzochte bedrijven heeft haar domein beschermd tegen misbruik. 98 procent van de Nederlandse bedrijven beschermt haar klanten dus niet tegen misleiding door cybercriminelen.

Flowmailer onderzocht 7.083 domeinen van Nederlandse bedrijven op beveiliging tegen misbruik voor phishingaanvallen. De onderzochte bedrijven zijn actief in branches waar veel nepmails van verschijnen: e-commercebedrijven, energieleveranciers, banken en verzekeraars. Van alle onderzochte branches blijft dat e-commercebedrijven het meest kwetsbaar zijn om als afzender van nepmails misbruikt te worden: slechts twee procent van de e-commercebedrijven treft voldoende maatregelen om klanten te beschermen tegen phishingpogingen. 95 procent heeft zelfs helemaal niets gedaan om misbruik van het eigen domein te voorkomen.
 
Andere branches
Andere branches doen het iets beter, maar niet veel. Zo beschermt zeven procent van de verzekeraars en van de energieleveranciers hun domein optimaal tegen misbruik voor nepmails. Een schrikbarende 77 procent van de energieleveranciers en 75 procent van de verzekeraars doet zelfs helemaal niets om te voorkomen dat cybercriminelen hun e-mails namaken.  
 
Voorkom misbruik
"Er zijn voldoende mogelijkheden om te zorgen dat uw domein niet misbruikt kan worden door cybercriminelen," aldus Richard van Looijen, directeur van Flowmailer. "Vaak zien we oproepen dat consumenten voorzichtig moeten zijn met het openen van mails die niet te vertrouwen zijn, maar hoe weet een consument dat een e-mail niet echt is als het wel van een bekende afzender komt? Bedrijven hebben de verantwoordelijkheid om te zorgen dat hun domein niet misbruikt kan worden voor nepmails. Het onderzoek wijst uit dat Nederlandse bedrijven hun verantwoordelijkheid in de strijd tegen phishing onvoldoende nemen."
 
Banken
Banken laten zien dat een goede beveiliging wel mogelijk is: 85 procent van de banken heeft de minimale maatregelen getroffen om te voorkomen dat zijn domein misbruikt wordt voor nepmails. 65 procent heeft uitgebreide maatregelen getroffen (maar niet altijd perfect ingesteld) en 45 procent van de banken heeft alles zelfs optimaal ingericht. Slechts vijftien procent van de banken treft helemaal geen maatregelen. 
Van Looijen vervolgt: "Helaas zijn we niet verrast door de onderzoeksresultaten. Wij werken er elke dag aan dat iedere legitieme e-mail aankomt en nepmail verdwijnt. Het valt ons dagelijks op dat veel bedrijven geen gebruik maken van de technische mogelijkheden om klanten te beschermen tegen nepmails. Door dit probleem nu zichtbaar te maken, willen we bedrijven aansporen hun verantwoordelijkheid te nemen in de strijd tegen phishing."

 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.