Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
24 oktober 2019
 

Bedrijven beschermen klanten niet tegen nepmail

 
 

Klanten webwinkels lopen extra risico slachtoffer te worden van cybercriminelen

Nederlandse bedrijven beschermen hun klanten onvoldoende tegen phishingaanvallen, zo blijkt uit onderzoek van Flowmailer. Slechts twee procent van de onderzochte bedrijven heeft haar domein beschermd tegen misbruik. 98 procent van de Nederlandse bedrijven beschermt haar klanten dus niet tegen misleiding door cybercriminelen.

Flowmailer onderzocht 7.083 domeinen van Nederlandse bedrijven op beveiliging tegen misbruik voor phishingaanvallen. De onderzochte bedrijven zijn actief in branches waar veel nepmails van verschijnen: e-commercebedrijven, energieleveranciers, banken en verzekeraars. Van alle onderzochte branches blijft dat e-commercebedrijven het meest kwetsbaar zijn om als afzender van nepmails misbruikt te worden: slechts twee procent van de e-commercebedrijven treft voldoende maatregelen om klanten te beschermen tegen phishingpogingen. 95 procent heeft zelfs helemaal niets gedaan om misbruik van het eigen domein te voorkomen.
 
Andere branches
Andere branches doen het iets beter, maar niet veel. Zo beschermt zeven procent van de verzekeraars en van de energieleveranciers hun domein optimaal tegen misbruik voor nepmails. Een schrikbarende 77 procent van de energieleveranciers en 75 procent van de verzekeraars doet zelfs helemaal niets om te voorkomen dat cybercriminelen hun e-mails namaken.  
 
Voorkom misbruik
"Er zijn voldoende mogelijkheden om te zorgen dat uw domein niet misbruikt kan worden door cybercriminelen," aldus Richard van Looijen, directeur van Flowmailer. "Vaak zien we oproepen dat consumenten voorzichtig moeten zijn met het openen van mails die niet te vertrouwen zijn, maar hoe weet een consument dat een e-mail niet echt is als het wel van een bekende afzender komt? Bedrijven hebben de verantwoordelijkheid om te zorgen dat hun domein niet misbruikt kan worden voor nepmails. Het onderzoek wijst uit dat Nederlandse bedrijven hun verantwoordelijkheid in de strijd tegen phishing onvoldoende nemen."
 
Banken
Banken laten zien dat een goede beveiliging wel mogelijk is: 85 procent van de banken heeft de minimale maatregelen getroffen om te voorkomen dat zijn domein misbruikt wordt voor nepmails. 65 procent heeft uitgebreide maatregelen getroffen (maar niet altijd perfect ingesteld) en 45 procent van de banken heeft alles zelfs optimaal ingericht. Slechts vijftien procent van de banken treft helemaal geen maatregelen. 
Van Looijen vervolgt: "Helaas zijn we niet verrast door de onderzoeksresultaten. Wij werken er elke dag aan dat iedere legitieme e-mail aankomt en nepmail verdwijnt. Het valt ons dagelijks op dat veel bedrijven geen gebruik maken van de technische mogelijkheden om klanten te beschermen tegen nepmails. Door dit probleem nu zichtbaar te maken, willen we bedrijven aansporen hun verantwoordelijkheid te nemen in de strijd tegen phishing."

 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken