Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
14 oktober 2019
 

Drie tips voor een succesvol circulair businessmodel

 
 

Voorkom plasticvervuiling met het businessmodel van de toekomst

Vorige week was de Dag van de Duurzaamheid, een dag waarop men wil laten zien dat duurzaamheid urgent en noodzakelijk is. Een dag als deze is nodig omdat de overgrote meerderheid van de bedrijven nog steeds op basis van een wegwerpmodel produceert: kopen, gebruiken en weggooien dus.

Dit is een van de oorzaken van de plastic soep die grote delen van de oceaan vervuilt. Het wegwerpmodel staat echter ter discussie nu de overheid (wetgeving) en consumenten (keuze voor ‘milieuvriendelijke’ producten) bedrijven stapsgewijs richting een circulair businessmodel dwingen.
Dit betekent dat er rigoureuze veranderingen doorgevoerd moeten worden; veel bedrijven weten dan ook simpelweg niet waar ze moeten beginnen. De overgang van een traditioneel naar een circulair businessmodel is uiteindelijk niet eenvoudig te bewerkstelligen. Willemijn Peeters, CEO van Searious Business, geeft daarom drie tips voor een succesvolle transitie.

1. Maak het makkelijker voor uzelf
Innovatie is een belangrijk thema in de verduurzaming van elk bedrijf. Het lineaire businessmodel is zo vanzelfsprekend dat de overstap naar een circulair model creativiteit en innovatiekracht vereist. Waarom alles weggooien als er nog genoeg waardevolle materialen in kapotte of oude producten zitten die nog gebruikt kunnen worden? Het is een shift van traditional mining naar urban mining: door producten zo te ontwerpen dat ze makkelijk in- en uit elkaar te halen zijn, is het eenvoudiger om materialen die nog in perfecte staat zijn te hergebruiken. Het niet constant in te hoeven slaan van nieuwe materialen scheelt bovendien enorm in kosten.
Een goed voorbeeld is Gerrard Street. Het Nederlandse bedrijf biedt modulaire koptelefoons aan. Werkt uw koptelefoon niet meer door een defect onderdeel, dan hoeft slechts dat ene onderdeel vervangen te worden. Een volledig nieuwe koptelefoon is niet nodig. In de tussentijd krijgt u een vervangende koptelefoon en wordt de defecte koptelefoon gerepareerd. Innovatief, creatief en het leidt tot minder afval.

2. Verdeel en verminder
Er zijn aardig wat producten die u maar een paar keer per jaar gebruikt. Neem een boormachine; die gebruikt u om af en toe nieuwe plankjes en lampen op te hangen. Waarom móeten zoveel mensen een boormachine in huis hebben als iedereen andere gebruiksmomenten heeft? Zo komt u uit bij een ‘sharing platform’: niemand is eigenaar van de apparatuur. U kan inschrijven op het gebruik van apparatuur die anders 360 dagen per jaar in iemands berging ligt. Dit is een perfect voorbeeld van het aanbieden van producten als dienst.
Sharing platforms als Peerby zorgen ervoor dat de circulaire economie zich op een rap tempo ontwikkelt. Bedrijven moeten dergelijke initiatieven benutten om het circulaire businessmodel te verwezenlijken. Bovendien zal ook kunstmatige intelligentie een steeds groter aandeel spelen in de overstap naar een circulaire economie.

3. Zoek de samenwerking op
Om het bovenstaande te bewerkstelligen, is nauw contact en een goede samenwerking met de klant een essentiële eerste stap. Als u tegen een kleine vergoeding de oude, defecte producten kan overnemen, kun u kostbare materialen hergebruiken die anders verloren gaan. Zorg dus dat uw uw klanten op de hoogte stelt van uw doel en wat u ermee wilt bereiken. Ga met hen in gesprek om te zien wat u voor elkaar kan betekenen.
Zo werkt Closing the Loop aan het inzamelen van gebruikte telefoons. Tegenover de productie van elke nieuwe telefoon staat het weggooien van een oude. En dat is zonde; er zitten nog genoeg functionerende onderdelen in een telefoon. Closing the Loop werkt samen met hun klanten om door de klant ingezamelde telefoons te recyclen.

En dan?
Door innovatie, het combineren van nieuwe technologieën en samenwerking kun je als organisatie overgaan naar een circulair businessmodel. Zo blijft uw bedrijf ook in de toekomst relevant.
Het is echter makkelijker gezegd dan gedaan. De meeste bedrijven beginnen met één product of verpakking. Nu is dat zeker een behapbaar begin, maar om het volledige potentieel te benutten, moet u doorpakken. Overweeg het aanbieden van uw product als dienst of het modulair ontwerpen van reststromen. Daar zit toekomstmuziek in.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Financiele schade beperken als zzp'er: welke verzekeringen zijn belangrijk?
De financiele schade voor uiteenlopende risico's is te beperken met zzp verzekeringen.
Fleet Management inzetten voor uw bedrijf: dit zijn de voordelen
Steeds vaker wordt er binnen bedrijven die te maken hebben met transportkosten en logistiek, gebruik gemaakt van Fleet management.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Welke hypotheek past bij de zzp'er?
Hoeveel hypotheek je als zzp’er kunt krijgen hangt af van een aantal zaken. De hoogte van je inkomen is natuurlijk van het grootste belang.
E-rijden nog steeds beloond
Het aantal elektrische auto's neemt toe. Vorig jaar zijn er weer meer volledig elektrische auto's verkocht.
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken