Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
11 oktober 2019
 

MKB-bedrijven bezorgd om stijgende kosten en wereldwijde onzekerheid

 
 

Geopolitieke onzekerheid zorgt voor onzekerheid, vertrouwen in lokale economie daalt

Stijgende kosten vormen wereldwijd de grootste uitdaging voor kleine bedrijven. Dat blijkt uit de laatste Global Business Monitor, een onderzoek van Bibby Financial Services (BFS) en Euler Hermes. 42 procent van de bedrijven ziet stijgende kosten en overhead als hun grootste uitdaging.

Overheidsregulering (36 procent) en cashflow (32 procent) komen op de tweede en derde plaats. Dat blijkt uit het onderzoek, gehouden op basis van een vragenlijst onder meer dan 2.300 MKB-bedrijven in 13 landen in Azië, Europa en Noord-Amerika.

Betere bedrijfsresultaten
Ondanks zorgen over de effecten van wereldwijde onzekerheid, gelooft bijna de helft dat hun bedrijfsresultaat het komende jaar zal verbeteren. In Nederland is dat zelfs 56 procent. 32 procent van de Nederlandse bedrijven verwacht dat de cijfers gelijk zullen blijven.
David Postings, Global Chief Executive van Bibby Financial Services zegt:"Het is duidelijk dat MKB-bedrijven in de hele wereld gewend raken aan wereldwijde onzekerheid en veel bedrijven proberen die onzekerheid op te vangen door te investeren in talent en door uit te breiden. Toch hebben geopolitieke ontwikkelingen als de Brexit en de handelsoorlog tussen China en de VS al een significante invloed op de kosten. Doordat kleinere bedrijven onderling veel samenwerken, krijgen de meeste organisaties te maken met deze kostenstijging. Uiteindelijk moeten kleinere bedrijven deze kosten doorberekenen aan klanten, maar op de korte termijn heeft deze situatie een sterk nadelige invloed op het cashflowniveau."

Hongkon versus Slowakije
Uit de studie blijkt dat MKB-bedrijven in Hongkong zich de meeste zorgen maken over de wereldwijde economie (70 procent). Slowaakse bedrijven maken zich (39 procent) het minst zorgen. In Nederland is dit percentage met 46 procent ook vrij laag. De grootste dreiging is volgens Nederlandse bedrijven de politieke situatie in de VS (42 procent), gevolgd door de Brexit (36 procent) en stijgende materiaalkosten (negentien procent).
Ludovic Subran, Global Chief Economist van Euler Hermes, voegt toe: "Aangezien de risico's op een recessie toenemen en het wereldwijde Bruto Binnenlands Product in 2020 de langzaamste groei sinds 2009 zal kennen (+2,4 procent), is het des te belangrijker dat MKB-bedrijven er financieel goed voorstaan om te voorkomen dat ze failliet gaan. De wereldwijde insolvabiliteit neemt in 2020 naar verwachting voor het vierde achtereenvolgende jaar met 8 procent toe en een op de vier faillissementen van MKB-bedrijven zal veroorzaakt worden door niet-betalende klanten."

Blijven investeren
De derde Global Business Monitor sinds 2016 laat zien dat MKB-bedrijven blijven investeren om uitdagingen het hoofd te bieden. 85 procent zegt dat ze in de laatste maanden van 2019 van plan zijn te investeren in zaken als sales en marketing, IT en training van medewerkers. In Nederland is dat 81 procent. IT en digitale technologie worden daarbij in ons land het meest genoemd (32 procent).
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken