Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
27 september 2019
 

ZZP-tarieven gaan omhoog

 
 

In de eerste helft van 2019 zijn de tarieven van ZZP’ers met 4,6 procent gestegen. Dat is veel meer dan vorig jaar. Toen stegen de tarieven met 3,3 procent. De grote winnaars in 2019 lijken de zelfstandige HR-professionals. Die haalden met een gemiddeld uurtarief van 58,53 euro maar liefst 29,1 procent per uur meer bij opdrachtgevers op dan in 2018.

De cijfers zijn gebaseerd op data en analyses van Planet Interim, Intelligence Group en de ZZP Tariefindicator op basis van 30.000 opdrachten die in 2019 werden geplaatst op Planet Interim.
 
Omhoogvliegende tarieven
Daarnaast vlogen de tarieven van ZZP’ers in de Bouw & Techniek (27,2 procent) en Juridisch en Fiscaal (18,1 procent) omhoog met respectievelijk 27,2 procent en 18,1 procent. Opvallend is dat in het vakgebied IT, waar grote tekorten zijn, de tarieven in 2019 nog meer onder druk staan. In 2018 was er een minimale groei van 0,3 procent en in de eerste helft van 2019 daalde het tarief zelfs met 3,5 procent.
Onderzoek van Intelligence Group, Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO), onderschrijft de stijging van 4,6 procent. In 2017 stegen de ZZP-tarieven 4,3 procent. Het groeipercentage is veel hoger dan dat van de lonen. In de cao’s namen die volgens het CBS in het tweede kwartaal van 2019 toe met 2,3 procent. Dit terwijl vakbond FNV inzet op een loonstijging van vijf procent.
 
Uurtarief belangrijke factor bij nieuwe opdracht
Op het moment is er weinig transparantie in tarieven in de markt van ZZP’ers. Met de tool van Planet Interim en Intelligence Group kunnen opdrachtgevers en ZZP’ers hun tarieven met de markt vergelijken. Informatie over het uurtarief is namelijk een belangrijke factor voor ZZP’ers bij het aannemen van een nieuwe opdracht als zij benaderd worden door derden, blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO). Bijna de helft (44 procent) van de ZZP’ers wordt door een opdrachtgever benaderd voor een nieuwe opdracht. Daarnaast zoeken ZZP’ers relatief vaak via hun netwerk van andere ZZP’ers (27 procent) of via social media (27 procent) naar een nieuwe opdracht.

Recruiter meest gezochte profiel
Vorig jaar lanceerde Intelligence Group samen met Planet Interim de ZZP-tarieven-tool om meer transparantie in de ZZP-markt te creëren. Hierdoor kan er een goede balans ontstaan tussen werkgever, intermediair en interimmer. Inmiddels is de tool al meer dan 6.000 keer gebruikt om tarieven te vergelijken, voornamelijk door ZZP’ers. Naar de functie recruiter is het meest gezocht, bijna twee keer zoveel als nummer twee en drie: projectmanager en financial controller. Opvallend is dat vooral de tarieven van directie en management, HR-management en ICT-functies worden gezocht met de tool. Over het algemeen schatten ZZP’ers hun eigen marktwaarde hoger in dan het gemiddelde.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken