Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
24 september 2019
 

Duitse MKB-bedrijven bijna twintig procent duurder

 
 

Duitse kopers zijn bereid meer te betalen

Voor een gemiddeld Duits MKB-bedrijf wordt 19,2 procent meer betaald dan voor een vergelijkbaar Nederlands MKB-bedrijf. Gemiddeld wordt in Duitsland een MKB-bedrijf voor 5,9 keer de brutowinst (EBITDA) verkocht, tegen 4,95 keer de brutowinst in Nederland.  

Dit is één van de uitkomsten van de Overname Barometer, het periodieke onderzoek van de Brookz en Dealsuite naar cijfers en trends in de overnamemarkt. Het onderzoek werd gehouden onder 262 Nederlandse en 289 Duitse fusie & overname advieskantoren (ca. 1.700 adviseurs) die zich richten op bedrijven met een omzet tussen 0,5 en 30 miljoen euro.
 
Prijsverschillen oplopend tot ruim 45 procent
Het grootste verschil in verkoopopbrengst wordt genoteerd in de sector Automotive, Transport & Logistiek. In Duitsland wordt in deze sector 5,7 keer de EBITDA betaald voor een onderneming
tegen gemiddeld 3,85 keer de EBITDA in Nederland.  De hoogste gemiddelde EBITDA multiple wordt zowel in Nederland als in Duitsland betaald voor bedrijven in de sector IT & Online. De betaalde
multiple in deze sector bedraagt 8,0 in Duitsland en 6,25 in Nederland. De enige sector waarin in Duitsland gemiddeld een lagere EBITDA multiple wordt betaald dan in Nederland is de sector Groothandel.
Voor een onderneming in deze sector geldt in Nederland een gemiddelde EBITDA multiple van 5,65 ten opzichte van 5,2 in Duitsland. Een verschil van 0,45 in het voordeel van Nederlandse groothandels.
 
Duitse kopers zijn bereid meer te betalen
Volgens Floyd Plettenberg, partner bij Brookz en verantwoordelijk voor de Overname Barometer, is het om te beginnen een grote stap voorwaarts dat nu voor het eerst de multiples van Nederlandse én Duitse MKB bedrijven met elkaar vergeleken kunnen worden.
Het feit dat voor een gemiddeld Duits MKB-bedrijf bijna twintig procent meer wordt betaald dan voor een vergelijkbaar Nederlands MKB-bedrijf verraste Plettenberg niet: "Duitsers hebben veel eisen, maar zijn ook bereid daarvoor te betalen. Gezien het grote prijsverschil is het voor Nederlandse ondernemers dus aantrekkelijk om open te staan voor Duitse kopers. Nu de markt steeds transparanter en toegankelijker wordt is dat ook mogelijk."
 
Nederlandse overnamemarkt robuust
Over de hele linie van sectoren zijn in de afgelopen zes maanden zowel het aantal transacties als de betaalde prijzen stabiel gebleven. Daarmee kan voor de Nederlandse overnamemarkt nog steeds gesproken worden van een robuust, hoog niveau van activiteiten en prijzen. De vooruitzichten voor de tweede helft van 2019 zijn nog steeds goed, maar iets minder positief dan een half jaar geleden: ruim 84 procent van de overnameadvies-kantoren (was 91 procent) verwacht dat de MKB-overnamemarkt de komende zes maanden stabiel zal blijven of verder aan zal trekken. Een minderheid van zestien procent  verwacht dat de markt gaat verslechteren. Uitgedrukt in een rapportcijfer geven de overnameadvieskantoren een 7,4 voor het verwachte overnameklimaat in de tweede helft van 2019, tegen een 7,6 voor de eerste zes maanden van dit jaar.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken