Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
23 september 2019
 

Vier zaken om rekening mee te houden bij het kiezen van een boekhoudprogramma

 
 

Wel of niet een online boekhoudpakket?

De boekhouding is zeker niet het leukste klusje volgens veel ondernemers. Toch is het nodig om goed inzicht te hebben in uw inkomsten en uitgaven als u een financieel gezonde onderneming wilt opbouwen. Daarnaast is het zelfs verplicht gesteld door de Belastingdienst.

Er zijn diverse boekhoudprogramma’s te gebruiken die allemaal minimaal voldoen aan de door hen gestelde eisen. Welke u het fijnst vindt om te gebruiken, hangt echter af van uw eigen wensen. Hoewel u bij de start van een onderneming al aan veel dingen moet denken, is het belangrijk een weloverwogen keuze te maken voor een bepaald boekhoudprogramma. Dirkjan Vis van Eenmanszaakoprichten.nl beschrijft vier zaken om rekening mee te houden.
 
Minimale eisen aan een boekhouding
Vis begint eerst met een opsomming waar uw boekhouding volgens de Belastingdienst minimaal uit zou moeten bestaan: "De minimale boekhouding van een ondernemer dient volgens hen te bestaan uit bankafschriften, inkoopfacturen en verkoopfacturen of facturen die u hebt verstuurd naar opdrachtgevers. Werkt u niet fulltime aan u bedrijf of zou de Belastingdienst kunnen twijfelen aan uren? Dan is ook een urenregistratie nodig. Eerder hielden veel startende ondernemers deze zaken bijvoorbeeld in Excel bij. Tegenwoordig is het gelukkig mogelijk tegen een klein bedrag gebruik te maken van een professioneel boekhoudprogramma dat veel meer mogelijkheden biedt."
 
Wel of niet een online boekhoudpakket?
Bent u als ondernemer veel onderweg? Dan raadt Vis aan te kiezen voor een online boekhoudprogramma. "Zo kunt u, ongeacht waar u bent, de boekhouding inzien en mutaties doorvoeren. Omdat u de boekhouding niet hoeft uit te stellen totdat u weer op kantoor bent, kunt u effectiever en efficiënter werken."
 
Tijd besparen op het bijhouden van uw boekhouding
 Een boekhouding bijhouden kost tijd. Maar het is zaak deze tijd zo beperkt mogelijk te houden. Vis: "Veel ondernemers zijn onnodig veel tijd kwijt doordat ze veel dubbele handelingen moeten uitvoeren. Beter is het daarom te kiezen voor een programma dat zoveel mogelijk koppelingen met andere financiële data en systemen biedt, bijvoorbeeld met uw zakelijke rekeningen. Zo voorkomt u dat dezelfde data meerdere keren handmatig ingevuld moet worden. Een goed voorbeeld is een app waarmee u papieren facturen kunt inscannen en direct naar een betaling kunt omzetten. Ook kunt u bankafschriften digitaal laten inlezen."
 
Digitale facturen maken en versturen
 
U wilt natuurlijk als ondernemer een professionele indruk maken. Volgens Vis speelt digitaal factureren hierbij een belangrijke rol. "Of u nu met particuliere of zakelijke klanten te maken hebt, beide partijen ontvangen vaak liever elektronische facturen. Uw klanten kunnen deze gemakkelijker verwerken in hun eigen administratie, en het versnelt het betalingsproces. Uzelf hebt daarnaast het voordeel dat u eenvoudig kunt bijhouden welke klanten hebben betaald, en voor welke facturen er nog herinneringen of aanmaningen verstuurd dienen te worden."
 

 
Doorsturen »  2 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Administration  |   | 
24-09-2019
 | 
11:56 uur
Digital facturen zijn inderdaad het handigst. Stuur alleen eventuele aanmaningen per post als de client niet reageert op emails.
Keeping  |   | 
16-10-2019
 | 
11:00 uur
Kijk ook vooral naar de mogelijkheid om bepaalde diensten eerst een tijdje gratis uit te proberen, dan weet je wat je krijgt.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Fleet Management inzetten voor uw bedrijf: dit zijn de voordelen
Steeds vaker wordt er binnen bedrijven die te maken hebben met transportkosten en logistiek, gebruik gemaakt van Fleet management.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Financiele schade beperken als zzp'er: welke verzekeringen zijn belangrijk?
De financiele schade voor uiteenlopende risico's is te beperken met zzp verzekeringen.
E-rijden nog steeds beloond
Het aantal elektrische auto's neemt toe. Vorig jaar zijn er weer meer volledig elektrische auto's verkocht.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Welke hypotheek past bij de zzp'er?
Hoeveel hypotheek je als zzp’er kunt krijgen hangt af van een aantal zaken. De hoogte van je inkomen is natuurlijk van het grootste belang.
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken