Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
16 september 2019
 

Er is een groep ‘vergeten zzp’ers’

 
 

Er is een groep zzp'ers die wél pensioen opbouwt en wél risico arbeidsongeschiktheid afdekt

In de media en in de politiek wordt de zzp’er veel besproken. Het gaat altijd over de zorgen die men heeft over de zzp’er. Die bouwt geen pensioen op, heeft geen AOV. En dat zou niet alleen een gevaar zijn voor de zzp’er zelf maar ook voor de samenleving.

In deze massale aandacht wordt één groep zzp’ers consequent vergeten. De zzp’er die wél pensioen opbouwt en wél iets heeft geregeld voor het risico op arbeidsongeschiktheid. Sjaak Zonneveld van BrightPensioen en Cosmas Blaauw van SharePeople roepen op deze groep niet te vergeten bij het bedenken van allerlei nieuwe regels. 
 
Ander beeld
Sjaak Zonneveld: "We hebben recentelijk een onderzoek gedaan onder onze deelnemers. Daaruit blijkt dat 80 procent naast het opbouwen van een pensioen ook iets heeft geregeld voor het risico op arbeidsongeschiktheid. Dat is dus een totaal ander beeld dan meestal wordt geschetst."
 Even de cijfers van dit onderzoek op een rij. Van de BrightPensioen deelnemers heeft 41,6 procent een AOV bij een verzekeraar, 27,7 procent heeft een vermogensbuffer om het op te vangen, 21,4 procent is lid van SharePeople, 17,3 procent is lid van een Broodfonds, 2,9  procent heeft het anders geregeld. 20,2 procent heeft nog niets geregeld. Zonneveld: "Maar van deze 20 procent zegt 40 procent dat ze het op hun to-do-lijst hebben staan."
 
Gevaar
Cosmas Blaauw van SharePeople: "Het gevaar is dat de overheid met verplichtingen en regels komt die bedacht zijn op het algemene beeld dat alle zzp’ers geen pensioen opbouwen en geen AOV hebben. Ze vergeten dat er een aanzienlijk groep is die alles zelf al heeft geregeld, meestal zonder de traditionele grote pensioenfondsen en verzekeraars. Die zitten niet te wachten op verplichtingen. Ze hanteren een goed uurtarief, nemen ondernemersrisico’s, maar dekken te grote risico’s ook af."
Zonneveld aanvullend: "Wij doen een oproep om deze groep niet te vergeten in het bedenken van allerlei nieuwe regelingen. Ze redden zichzelf namelijk prima, leveren een grote bijdrage aan de maatschappij, betalen flinke belastingen en als het even tegenzit houden ze niet direct hun handje op."
 

 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Alex van der Meij  |   | 
16-09-2019
 | 
12:18 uur
De cijfers die de overheid gebruikt zijn gebaseerd ip alle zzp’ers! Sectorale populatie dus, de cijfers die hier aangehaald worden zijn inhoudsloos daar men niet vermeld hoe groot de deelpipulatie is! Dit is preken voor eigen parochie waarschijnlijk ook een eigen belang want als er bindende regels komen dan voldoet hete ogen product niet of niet meer of het is duurder!
Het belang van de groep die nu wel iets geregeld heeft mag niet leiden tot mazen in de regelgeving waarvan men “slim” gebruik kan maken om op het moment Supreme te ontdekken dat eea toch niet klopte! We gebben als maatschappij al te veel pensioen en woekerpolis affaires gezien. Veel van de zzp’rs zijn misschien nubwel content maar het was geen keuze uit persoonlijke overtuiging!

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken