Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
13 september 2019
 

Waarom offline promotie verre van ouderwets is

 
 

Combineer online en offline marketing voor het beste resultaat

We ontkomen er niet aan dat de wereld digitaliseert. Hierbij gaat het niet alleen om de online aanwezigheid van personen,  maar ook van bedrijven. Offline promotie wordt daardoor steeds meer onderschat en verschuift meer naar de achtergrond.

Ook doordat online marketing sneller en gemakkelijker werkt, en vaak minder tijd en geld kost. Moet daarmee offline marketing maar afgeschreven worden als ouderwets en irrelevant? Zeker niet. Jasper de Wijs van Printdeal.be vertelt waarom niet.
 
Offline minder concurrentie
Nu alle bedrijven online adverteren is hier een felle concurrentiestrijd om de aandacht gaande, zo legt De Wijs uit. "Iedereen voelt de noodzaak om online zichtbaar te zijn. Maar daardoor moet er ook veel tijd en energie in gestoken worden bij klanten nog op te vallen tussen alle andere partijen. Denk hierbij aan zoekmachineoptimalisatie en online advertenties." Hij vervolgt met de opmerking dat het online lastig is geworden de aandacht van klanten te trekken of vast te houden. "Dit geldt minder voor offline promotie, dat daardoor vooral effectief is bij de eerste kennismaking met uw doelgroep. Een groot billboard langs de snelweg of een flyer in de brievenbus ontgaat niet veel mensen."
 
Moeite doen wordt gewaardeerd
Al eerder werd genoemd dat offline promotie meer moeite kost. De Wijs: "Klanten waarderen dit extra, omdat ze het niet meer verwachten in de gedigitaliseerde wereld. Ontvangen klanten bijvoorbeeld een magazine of flyer, dan voelen ze zich speciaal. Ze stellen het op prijs dat een onderneming de moeite neemt dit voor hen te maken, en het ook nog eens bij ze bezorgt."
 
Persoonlijk contact en tastbare zaken
Hoewel zoals gezegd de wereld digitaliseert, is er juist ook een groeiende groep die hier kanttekeningen bij plaatst. De Wijs: "Steeds meer mensen ervaren een soort van online-moeheid. Zij hechten meer waarde aan tastbare zaken en persoonlijk contact, en zetten hun mobiel bewust op gezette tijden eens uit. Offline marketing kan hier goed op inspelen. Bijvoorbeeld met een informatief magazine dat eens rustig op de bank kan worden gelezen, of een leuke gadget zoals een spel die mensen aanspoort onderling contact te zoeken. Gezelligheid wordt weer belangrijker." Hij lacht: "Misschien klinkt dat laatste dan wel weer ouderwets, maar wel in positieve zin."
 
Ook offline is uw doelgroep te specificeren

Tot slot wil De Wijs ontkrachten dat alleen online campagnes gemakkelijk te personaliseren zijn. "Dat idee bestaat doordat een compleet klantbeeld gemakkelijk te verzamelen is met behulp van offline tools. Maar offline kunt u ook aardig wat te weten komen over uw doelgroep. Maak ten eerste uw klantendatabase goed inzichtelijk, en verrijk deze vervolgens met bijvoorbeeld lifestyle-kenmerken en socio-demografische gegevens op basis van adresgegevens. Door deze data te combineren met een gepaste tone-of-voice en gepersonaliseerde adressering, kunt u een hoge respons realiseren."
 
Kortom, offline promotie is verre van ouderwets. Maar door alleen hierop uw pijlen te richten kunt u weer een belangrijk gedeelte van uw doelgroep missen. De beste combinatie is een zorgvuldig overdacht samenspel tussen online en offline marketing.
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken