Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
12 september 2019
 

In drie stappen naar een betere retourverwerking

 
 

Efficiënt retourbeleid vermindert frustratie en kosten

De druk op de verdienmodellen van webshopeigenaren neemt toe nu de consument vaker producten retourneert en een gratis afhandeling verwacht. Retailers staan hierin niet alleen; het retourbeleid is voor veel handels- en productiebedrijven eveneens een hoofdpijndossier nu de serviceverwachtingen ook in de zakelijke markt stijgen.

Daarbij kwalificeren ondernemers teruggestuurde producten in de B2B-sector nog te vaak als incident. Dit weerhoudt bedrijven ervan om een goed georganiseerd retourbeleid op te zetten. Opvallend, want op jaarbasis blijkt vaak dat er structureel dusdanig veel retourgoederen binnenkomen dat aandacht voor de inrichting van een strak retourbeleid wel degelijk de moeite waard is.
Bram Streefkerk, Principal Product Marketing bij Exact, vertelt daarom hoe bedrijven in drie stappen naar een betere retourverwerking toe kunnen werken.

1. Help de klant de retourpakketten aan te melden
Het aanmelden van teruggestuurde producten kan op verschillende manieren, zoals in de B2C-sector al gebruikelijk is. Vaak gebeurt dit via een formulier en een handleiding die bij het product zijn gevoegd. Het is nog eenvoudiger als de klant het retourproduct online kan registreren. Hierdoor kan de administratieve afdeling controleren wat onder meer de betaalvoorwaarden zijn geweest en wat de vervolgstappen moeten zijn, nog voordat het pakket in het magazijn is beland. Wanneer de retourzending arriveert, heeft deze voor de magazijnmedewerker geen verrassingen meer omdat het pakket al in het systeem bekend is en eenvoudig kan worden opgezocht.

2. Maak het magazijn ‘retourvriendelijk’
Hoe onwaarschijnlijk dit ook klinkt, nog niet ieder bedrijf heeft een (ontvangst)plek waar de retourpakketten binnenkomen. Zo kan het zijn dat de pakketten terechtkomen bij magazijnmedewerkers die geen benul hebben wat er vervolgens mee moet gebeuren. Zorg er als bedrijf dus voor dat de retouren op één plek binnenkomen bij medewerkers die op de hoogte zijn van de retourstroom en hier direct op kunnen anticiperen en handelen.

3. Automatiseer het hele proces
Als u als ondernemer het retourproces helemaal efficiënt wil inrichten, dan is het aan te raden om de fysieke goederenstroom en het logistieke proces uiteindelijk te automatiseren. WMS-software (Warehouse Management System) zorgt ervoor dat alle processen, van retouren verwerken tot orderpicken, soepel verlopen en op elkaar aansluiten. Zo hoeft een magazijnmedewerker het label van een retourzending alleen maar te scannen om direct te weten wat de vervolgstappen zijn.
Via een efficiënt retourbeleid weten magazijnmedewerkers binnen een oogwenk wat er met de teruggestuurde pakketten moet gebeuren. Zo voorkomt u als bedrijf dat goederen op een pallet in de hoek van het magazijn belanden of zelfs willekeurig worden teruggeplaatst in de stellingen. Dit leidt op den duur namelijk tot extra kosten en ontevreden klanten – iets wat ten alle tijden voorkomen moet worden.
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken