Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
4 september 2019
 

Innovaties in de uitvaartbranche

 
 

Uitvaartbranche innoveert met materialen en dienstverlening

Een van de belangrijkste kenmerken van ondernemers is wel hun innovativiteit. Ondernemingen staan dan ook vaak bekend om hun vernieuwende producten of diensten die ze op de markt brengen. Dit lijkt haaks te staan op het idee van de traditionele uitvaartbranche.

Hoewel er trends zijn, gaat het al sinds mensenheugenis om een mooie en respectvolle afscheidsdienst voor de overleden persoon. Maar ook hier zijn genoeg innovatieve ideeën. Niet alleen doordat uitvaartorganisaties wettelijk verplicht zijn milieuvriendelijker te werken, maar ook door een veranderde vraag vanuit de markt. Roderick van der Leijden van Rebel uitvaartonderneming vertelt er meer over.
 
Duurzame uitvaartkist
Duurzaamheid is iets dat steeds meer aandacht krijgt. Van der Leijden ziet steeds meer mensen die dit niet alleen tijdens het leven, maar ook daarna willen toepassen. "Vroeger was er de traditionele massief houten kist, maar steeds meer mensen vonden het zonde dat hiervoor bomen worden gekapt. De opvolger, de kist van spaanplaat, wordt ook niet door iedereen ecologisch verantwoord gevonden. Bij de verbranding komen giftige stoffen zoals lijm vrij. Als alternatieven zijn er tegenwoordig kartonnen kisten, of uitvaartkisten die gemaakt zijn van organisch materiaal. Deze zorgen voor minder schadelijke uitstoot bij een crematie, en minder bodemvervuiling bij een begrafenis."
 
Nieuwe vorm van lijkbezorging
Van der Leijden verwacht dat er in de toekomst meer mogelijkheden zijn qua lijkbezorging. "Momenteel kiezen de meeste mensen nog voor een graf of crematie. Al een aantal jaar wordt gesproken over de mogelijkheid resomeren mogelijk te maken. Dit wordt ook wel bio-cremeren genoemd." Hij vertelt dat de uitvaartplechtigheid gelijk is aan die van een crematie waarbij het lichaam in een kist ligt. "Na de dienst wordt het echter in een wollen omhulsel gewikkeld. Met behulp van een alkalische vloeistof wordt het lichaam van de overledene onder verhoogde temperatuur en druk afgebroken. Er blijft een poeder over dat lijkt op asresten na een crematie. Biocremeren kost veel minder energie dan cremeren doordat er geen oven nodig is."
 
Innovatieve rouwkaarten
Nog een van de zaken die Van der Leijden verwacht te zien gaan veranderen, is de rouwkaart. "Traditioneel werden rouwkaarten en dankbetuigingen per post verstuurd. Om dit goedkoper en minder belastend voor het milieu te maken, kan tegenwoordig gekozen worden voor een digitale of zelfs gesproken kaart. Deze kunnen bijvoorbeeld via Whatsapp, e-mail, sociale media ander online kanaal verstuurd worden."
 
Videotechnologie bij uitvaarten
Van der Leijden ziet dat de digitale revolutie op een andere manier nu al heeft gezorgd voor innovatie in de uitvaartbranche. "Een uitvaartdienst was vroeger iets dat alleen maar zelf bijgewoond kon worden. Maar wat nu met mensen in het buitenland, of die ziek zijn ten tijde van de uitvaart? Gelukkig kunnen uitvaarten tegenwoordig opgenomen worden, en is er zelfs live-streaming mogelijk. Zo kan de uitvaart, ongeacht tijd en plaats, bekeken worden."
Zoals hierboven te lezen is, zijn er ook in de traditionele uitvaartbranche veel innovatieve ideeën. Of deze nu betrekking hebben op de gebruikte materialen of de geboden dienstverlening, er zijn altijd vernieuwende mogelijkheden om de nabestaanden te helpen bij het organiseren van het laatste afscheid. Hebt u, mogelijk helaas door eigen ervaring bij een uitvaart, een idee opgedaan? Ga er dan mee aan de slag, u kunt er andere nabestaanden mee van dienst zijn.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken