Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
21 augustus 2019
 

Vier consumentenrechten die veel online retailers niet kennen

 
 

Een badpak is geen hygiënisch product

Kleren, boodschappen, meubels, opblaasbadjes en noem maar op: Nederlanders winkelen wat af. Maar waar hebben consumenten eigenlijk recht op als ze iets kopen? De rechten voor fysieke winkels zijn vaak helder, maar welke rechten hebben consumenten tijdens het online shoppen?

Rhode Benissan Jonker, Legal Consultant bij Trusted Shops, deelt vier rechten waar u als online retailer rekening mee dient te houden.

1. 28 dagen retourtijd
Als het gaat om het retourneren van producten dan hebben consumenten een wettelijke bedenktijd van veertien dagen. Het is goed om te weten dat dit slechts de periode is waarin consumenten zich kunnen bedenken. Indien een klant binnen deze tijd aangeeft het artikel te willen retourneren, dan heeft hij of zij vanaf dat moment nog eens veertien dagen om het artikel echt terug te sturen. In totaal gaat het dus om maximaal 28 dagen. Daarnaast is het zo dat wanneer een bestelling in meerdere pakketjes wordt geleverd, de bedenktijd van álle producten wordt verlengd tot wanneer het laatste product is geleverd. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld abonnementen en elektronische goederen waarvan de zegel is geopend. U bent als webshopeigenaar wel vrij om de retourtermijn te verlengen.

2. Badpakken en wc-brillen zijn geen hygiëneproducten
Verkoopt u items zoals badpakken of wc-brillen als hygiëneproducten? Pas dit dan aan op de website, want dit zijn namelijk geen hygiëneproducten. Er zijn maar heel weinig producten die wettelijk als ‘hygiënisch’ product worden gezien en daarom niet mogen worden geretourneerd. Hebt u een klant die een beslapen matras, net gedragen bikini of een paar bewandelde schoenen terugstuurt? Dan mag dat. Hierbij geldt wel dat als de producten méér gebruikt zijn dan nodig was om ze te proberen, u als webshop de waardevermindering van het product van het terug te betalen bedrag mag aftrekken. Dit betekent dat u niet de volledige aankoopprijs terugbetaalt.

3. Producten in elke verpakking retourneren
Mogelijk hanteert u het volgende zinnetje in de retourvoorwaarden: "Retourneren kan alleen in de originele verpakking". Hoe handig dit wellicht ook is, het is niet rechtsgeldig. Als de klant de doos van een aangeschafte broodrooster niet meer heeft, mag deze toch worden teruggestuurd in een schoenendoos zonder verdere gevolgen voor de terugbetaling. Er geldt echter een uitzondering voor verpakkingen die onderdeel zijn van het product zelf, zoals bij luxeproducten als horloges of parfum. In dat geval moet u wel de kans bieden om het product te retourneren, maar mag u daarvoor onkosten in rekening brengen.

4. U kunt er als verkoper niet meer onderuit
Zodra u een orderbevestiging hebt verstuurd is de koop rond en kan u er als verkoper niet meer onderuit. Zelfs wanneer de prijs niet klopt op de website of het product uitverkocht blijkt mag de koop niet geannuleerd worden. Er zijn echter wel twee uitzonderingen op deze regel. Alleen wanneer een product nooit meer leverbaar is kan er geen andere oplossing worden geboden dan een terugbetaling. Een andere reden voor annulering is wanneer de klant redelijkerwijs had kunnen weten dat er per ongeluk een verkeerde prijs is weergegeven. Het moet dan wel gaan over gevallen waarin zo’n misverstand overduidelijk is, zoals een Rolex horloge dat normaal gesproken 30.000 euro kost en nu voor 300 euro te koop staat.
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Tom Rinkes  |   | 
22-08-2019
 | 
10:55 uur
Geachte Lezer,

Het kan niet zo zijn dat een product gebruikt en niet meer in zijn originele nieuw staat / verpakking volgens het consumenten recht geeft tot een volledige vergoed van de aanschafprijs.

Met vriendelijke groet,

Tom Rinkes

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken