Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
16 augustus 2019
 

Zo bereikt u senioren die langer thuis willen wonen: drie tips

 
 

Wilt u senioren bereiken, kijk dan naar de diverse generaties

Door de vergrijzing zijn er steeds meer senioren in Nederland. Deze senioren worden door de overheid gestimuleerd om langer in hun eigen huis te blijven wonen. Zeker 90 procent van de ouderen geeft bovendien zelf ook aan thuis te willen blijven wonen.

Er zijn echter wel aanpassingen en hulpmiddelen nodig om van een woning een veilige levensloopbestendige woning te maken. Een groeimarkt waarvan de doelgroep steeds meer online te vinden is. Echter zijn de senioren van nu niet alleen actiever en fitter, maar ook vooral assertiever dan ooit. Daarom vraagt het een doordachte aanpak om hen te bereiken. Carmen van Andel, projectmanager van Langer Thuis in Huis, een online contentplatform voor senioren die langer in hun eigen huis willen blijven wonen, geeft drie tips om die senioren te bereiken.
 
Tip 1: Onderscheid verschillende generaties
Wie senioren wil bereiken doet er goed aan volgens Van Andel te kijken naar de verschillende generaties. "Elke generatie heeft, een uitzondering daargelaten, zijn eigen normen, waarden en uitdagingen. Socioloog Hans Becker, ruim 30 jaar verbonden aan de Universiteit Utrecht, definieerde drie generaties met senioren. Ten eerste is de Stille Generatie, geboren van 1925 tot 1940. Deze mensen hebben respect voor gezag en gedragen zich ‘zoals het hoort’. Daarna volgt de Babyboom Generatie, met mensen die zijn geboren tussen 1940 en 1955. Zij worden gekenmerkt als vitaal, idealistisch, zinvol actief blijven en hedonistisch. Tot slot is er de Generatie X, met mensen die zijn geboren tussen 1955 en 1970. Zij staan bekend als de verbinders, die diversiteit constructief benutten."
Drie totaal verschillende generaties die alle drie een andere aanpak kunnen gebruiken. "Wat die aanpak is, is uiteraard afhankelijk van wat u verkoopt. Gaat het om ingrijpende woningaanpassingen, dan is het goed om te weten dat de Stille Generatie niet snel geld uitgeeft aan luxe producten. De Babyboomers daarentegen wel. Dit vraagt dus om twee verschillende aanpakken. Enerzijds een campagne die bijvoorbeeld gaat over de noodzaak van uw product voor de Stille Generatie en anderzijds over de luxe en het comfort dat uw product brengt voor de Babyboomers. Kortom, het is ontzettend zinvol om goed onderzoek te doen naar die generaties," aldus Van Andel. Volgens haar is het CBS een waardevolle bron van veel informatie over de diverse generaties.
 
Tip 2: Besef dat senioren meer levenservaring hebben

Het is volgens Van Andel van groot belang om senioren te beschouwen als serieuze kritische kopers. Zij hebben meer, veel meer, levenservaring dan de gemiddelde marketeer, een punt om niet te onderschatten. "Bovendien weten senioren wat ze willen, prikken ze zó door loze marketingkreten heen en zijn niet bang om hun mening te ventileren. Zeker niet op internet. Het is dus belangrijk om hen nooit aan te spreken alsof ze niet weten waarover ze het hebben. Ten tweede is het essentieel dat u niet doet alsof u zich herkent in het leven van een senior als dat niet waar is," zegt Van Andel. "Het is helemaal niet erg als u zich niet helemaal kunt identificeren met een 75-plusser uit de Achterhoek. Wees vooral eerlijk. Dat wordt gewaardeerd."
 
Tip 3: Speel in op emoties
Een goede manier om engagement te creëren bij senioren is het stellen van vragen waarin zij zich kunnen herkennen. Van Andel: "Dat mogen best dingen zijn die mensen raken. Emoties zijn de sterkste aankoopmotieven, zoals Aart-Jan van Erkel schrijft in het boek ‘Maak ze gek’. Voorbeelden zijn vragen of mensen moeite hebben met traplopen, of dat ze amper nog boven in huis komen. Deze vragen raken aan de realiteit van veel mensen. Door die te benoemen, realiseren mensen zich dat ze misschien toch echt een probleem hebben. Een probleem waar bovendien een oplossing voor is."
Uit eigen ervaring weet ze dat een advertentie die pijnpunten benoemt, een CTR heeft die meer dan tweemaal zo hoog is als eentje met alleen de oplossing. "Uiteraard gaat het om de oplossing, maar het probleem mag ook vooral juist benoemd worden. Ga dus uit van het positieve, echter, wees realistisch en boven alles eerlijk. Daar wint u klanten mee."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken