Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
16 mei 2011
 

Bouw verdeeld over b-to-b kansen social media

 
 

Bijna een derde van de bedrijven in de bouw vindt social media een zeer geschikt instrument om te achterhalen wat er bij b-to-b klanten leeft. Een even grote groep noemt social media zeer geschikt om b-to-b klanten te bereiken. Een aanzienlijk deel vindt social media echter geen geschikt instrument voor deze twee doeleinden.

Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis. 23 procent vindt social media niet geschikt om te achterhalen wat leeft bij b-to-b klanten Eveneens een kwart vindt social media niet geschikt om b-to-b klanten te bereiken Bedrijven moeten zich wel realiseren dat ‘niets doen’ met social media niet meer bestaat.  Online netwerken zoals LinkedIn en Facebook groeien nog altijd enorm. Veel bedrijven worstelen echter nog met het vraagstuk hoe ze social media in de marketingstrategie moeten implementeren. Veel social media zijn in eerste instantie geschikt om consumenten te bereiken. Maar hoe zijn social media in te zetten als b-to-b instrument? 

Achterhalen wat in de markt leeft 
Om te achterhalen hoe bouwers staan tegenover de mogelijkheden van social media in een b-to-b omgeving is hen allereerst de volgende stelling voorgelegd: ‘Social media zijn een zeer geschikt instrument om te achterhalen wat er leeft bij b-to-b klanten’. Gemiddeld drie op de tien marktpartijen zijn het hiermee (zeer) eens. Vooral afbouwers en handelaren zien op dit gebied mogelijkheden. Eén van de manieren waarop bedrijven dit kunnen is via LinkedIn. Dit sociale netwerk richt zich speciaal op de b-to-b markt en geeft partijen inzicht in wat er onder hun afnemers speelt. Dit netwerk blijkt dan ook veel vaker gebruikt te worden dan bijvoorbeeld Hyves, bij uitstek een consumentennetwerk. Gemiddeld 23 procent van de bedrijven is het (zeer) oneens met de stelling dat social media een zeer geschikt instrument zijn om te achterhalen wat er leeft bij b-to-b klanten. Bijna een kwart van alle bedrijven staat neutraal tegenover de stelling. Nog eens 27 procent antwoordt ‘weet niet/geen mening’. Hier zullen veel bedrijven onder vallen zonder ervaring met social media. 

Klant bereiken

De tweede stelling die aan partijen in de bouw is voorgelegd luidt: ‘social media zijn een zeer geschikt instrument om b-to-b klanten te bereiken’. Grofweg eenderde van de marktpartijen is het hiermee (zeer) eens. De handel is het meest overtuigd van de mogelijkheden om b-to-b klanten te bereiken, gevolgd door afbouwers, architecten en installateurs. Ongeveer een kwart van de marktpartijen is het juist (zeer) oneens met de stelling. Aannemers GWW zijn het meest sceptisch: gemiddeld vier op de tien vindt social media niet geschikt om b-to-b klanten te bereiken. Ook op deze stelling antwoorden overigens veel bedrijven ‘neutraal’ of ‘weet niet/geen mening’. 

Niet te negeren

Voor de verdeeldheid onder bouwende partijen bestaan verschillende redenen. Wellicht ervaren partijen die hun eerste stappen in social media zetten bijvoorbeeld dat hun klanten hier niet zijn. Of dat er nog te veel technische beperkingen zijn. Deze marktpartijen moeten niet vergeten dat social media nog in de kinderschoenen staan. De komende jaren zullen de ontwikkelingen elkaar in sneltreinvaart opvolgen en zullen social media een nog belangrijkere plaats krijgen in de maatschappij, het bedrijfsleven en automatisch ook in de marketingmix. Bedrijven die nu aangeven dat social media geen geschikt instrument is om te achterhalen wat er leeft bij b-to-b klanten en om b-to-b klanten te bereiken, moeten deze ontwikkelingen daarom nauwlettend in de gaten houden. Als de mogelijkheden veranderen maar zij in hun huidige standpunt volharden, lopen ze een kostbare achterstand op ten opzichte van partijen die social media wel in hun bedrijfsvoering hebben geïntegreerd. Deze bedrijven moeten zich bovendien realiseren dat zij social media niet links kunnen laten liggen. De transparantie die social media met zich meebrengt, zorgt er namelijk voor dat er op social media over ieder bedrijf en iedere branche gepraat wordt. Hierdoor is het bedrijf dus al betrokken. Niets doen met social media bestaat in feite dus niet.

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Teressa van der Linden  |   | 
16-05-2011
 | 
14:39 uur
Social media is wel degelijk een goede manier om te zien wat klanten vinden van uw bedrijf. Voornamelijk reviews en berichten op Twitter en Facebook kan in kaart brengen hoe de klant denkt. Dit kan erg nuttig zijn wanneer er ontevredenheid heerst onder de klanten. Bij het bedrijf zelf zal misschien niet snel geklaagd worden maar online durft men wel eerlijk zijn mening te geven. Online reviews hebben hogere waarden dan reclamens van de bedrijven zelf. Op Avans Hogeschool te 's-Hertogenbosch word over dit topic op 24 mei een groot evenement georganiseerd.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken