Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
8 augustus 2019
 

Autoverkoop daalt 6,4 procent in juli

 
 

Veel personenauto's plots duurder

Uit de cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC blijkt dat afgelopen juli in Nederland 33.810 nieuwe personenauto’s in Nederland zijn geregistreerd. Dat zijn er 2.300 minder dan in dezelfde maand vorig jaar, oftewel 6,4 procent.



In de eerste zeven maanden van 2019 werden 259.662 auto’s geregistreerd en dat is 10,2 procent minder dan een jaar geleden.

Ongewenste belastingeffecten
De dalingen zijn toe te wijzen aan de ongewenste belastingeffecten door de nieuwe emissietest WLTP. Deze methode zorgt voor hogere theoretische CO2-waarden, terwijl de tarieven voor de aanschafbelasting BPM daar niet op aangepast zijn. Sinds de invoering van deze nieuwe methode afgelopen september zijn daardoor veel personenauto’s plotseling fors duurder geworden. Zonder uitzondering vertonen alle segmenten van de autoverkoop een teruggang dit jaar, van compacte stadsauto’s tot SUV’s c.q. terreinwagens. De verkoopdaling in Nederland is als gevolg van het nationale belastingregime tevens groter dan in de rest van Europa (min drie procent over het eerste halfjaar). BOVAG en RAI Vereniging dringen daarom bij staatssecretaris Snel van Financiën al langere tijd aan op een spoedige, tussentijdse aanpassing van de BPM-tabellen.

De meest geregistreerde merken in juli 2019 waren:
1. Volkswagen met 4.885 stuks en 14,4 procent marktaandeel
2. Opel (2.826 / 8,4 procent)
3. Ford (2.235 / 6,6 procent)
4. Peugeot (2.134 / 6,3 procent)
5. Toyota (2.085 / 6,2 procent)

De meest geregistreerde modellen in juli 2019 waren:
1. Volkswagen Polo met 1.373 stuks en 4,1 procent marktaandeel
2. Opel Crossland X (975 / 2,9 procent)
3. Ford Focus (918 / 2,7 procent)
4. Volkswagen Golf inclusief Sportsvan (809 / 2,4 procent)
5. Volkswagen Up! (697 / 2,1 procent)  

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken