Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
26 juli 2019
 

Hackers hebben het meeste succes met LinkedIn-alert

 
 

Klik niet zomaar op een connectverzoek

Het woord ‘LinkedIn’ in de onderwerpregel van berichten is een gouden greep voor hackers op het internet. Dat blijkt uit analyse van KnowBe4. 56 procent van alle social media alerts van KnowBe4 in het tweede kwartaal van 2019 waren succesvol omdat ze betrekking hadden op Linkedin.

De reden dat LinkedIn in de onderwerpregel al snel voor misleiding zorgt, is heel menselijk. "Het voelt goed om mensen toe te voegen aan uw netwerk. Mensen wanen zich bovendien veilig wanneer een bericht komt van een bekend contact. En dat zijn precies de redenen waarom social media phishing aanvallen zo succesvol zijn," zegt Stu Sjouwerman, oprichter en CEO van KnowBe4. "Cybercriminelen worden steeds gewiekster in het camoufleren van een phishingaanval. Maar u kunt absoluut beter worden in het identificeren en signaleren van phishing en social engineering."
 
Social media alerts
Ieder kwartaal brengt KnowBe4 verslag uit over de meest gebruikte en meest succesvolle onderwerpen van phishing-e-mails. Dit onderzoek is gebaseerd op tienduizenden geteste phishing mails bij klanten van KnowBe4 over de hele wereld. Dit keer werden speciaal de social media alerts onder de loep genomen.
Het aantal aanvallen via social media steeg met 75 procent in het eerste kwartaal van 2019 en is zodoende een steeds grotere bedreiging. Door het klikken op phishingmails geef je hackers onbewust toegang tot je persoonlijke gegevens. Dit kan leiden tot identiteitsfraude en oplichting met financiële gevolgen. Ook zakelijk kan phishing grote schade aanbrengen, bijvoorbeeld door een datalek of CEO-fraude waarbij nep-betalingen worden gedaan.
 
LinkedIn onderwerpen
De monitor toont aan dat van de succesvolle social media phishing alerts van KnowBe4 maarliefst 56 procent ‘LinkedIn’ in de onderwerpregel had. Meer dan berichten van alle andere sociale media samen. Het hoge succespercentage is gevaarlijk, omdat veel LinkedIn-gebruikers - met name salesmedewerkers - hun accounts hebben gekoppeld aan hun zakelijke e-mailadressen.
 
De meest geklikte onderwerpen uit gesimuleerde phishing social media alerts in het tweede kwartaal van 2019 waren:
 

  • LinkedIn: 56 procent
  • Login alert voor Chrome op Motorola Moto X: negen procent
  • 55ste verjaardag en Pizza Party: acht procent
  • Je bent getagged in een foto door een van je vrienden: acht procent
  • Verificatie van je Facebook wachtwoordreset: acht procent
  • Je wachtwoord is succesvol gereset: zes procent
  • Nieuwe voicemessage op 1:23 AM: vijf procent
Bovenstaande lijst is vertaald uit het Engels. Klik hier voor de originele bewoordingen uit de phishing e-mails
 
KnowBe4 heeft een gratis Social Media Phishing Test ontwikkeld waarmee IT- en beveiligingsprofessionals gebruikers kunnen identificeren die vatbaar zijn voor phishingmails van sites als Facebook, LinkedIn of Twitter.
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Arno  |   | 
30-07-2019
 | 
11:01 uur
Hmm, de emails van LinkedIn gaan bij mij altijd ongelezen in de prullenbak.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken