Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
26 juli 2019
 

Deze kansen biedt business development voor ondernemers

 
 

‘Business development’ is het alles dat te maken heeft met het laten groeien van een onderneming

Ondernemers zijn mensen met een visie. Maar vaak zijn ze beter in het ontdekken van gewilde producten of diensten en opzetten van een nieuwe onderneming, dan het laten groeien ervan. Business development biedt juist op dat moment een helpende hand.

Niet alleen om noodzakelijke verbeteringen door te voeren, maar ook structurele veranderingen in de onderneming die groei faciliteren en ondersteunen. Hoe dit mogelijk is? Michiel Noij van Utrecht Business School vertelt er meer over.
 
Wat is business development eigenlijk?
Noij begint met een uitleg over de term ‘business development’. "In de brede zin van het woord is het alles dat te maken heeft met het laten groeien van een onderneming. De simpelste definitie betreft het zoeken van nieuwe klanten. In de meest uitgebreide vorm omvat het het gehele businessmodel. Bijvoorbeeld door een uitbreiding naar nieuwe kanalen om klanten te bereiken. Of door niet te kijken naar de kosten van een product of dienst, maar juist naar de opbrengsten of waarde voor uw klanten. Andere voorbeelden zijn het ontwikkelen van innovatieve ideeën, of door het introduceren van nieuwe verdienmodellen."
 Hij voegt er aan toe dat hoe smal of breed business development ook wordt toegepast, er altijd uit wordt gegaan van klant- en marktbehoeftes. "Ondernemers zijn bij uitstek mensen die inspringen op vragen vanuit de markt. Maar het vraagt wel creativiteit, aangezien andere ondernemers vaak al hetzelfde doen. Business development biedt veel hulp in een snel veranderende wereld."
 
Business development stap voor stap
Noij legt uit dat om een goed idee succesvol te laten zijn, de juiste organisatorische omgeving dient te worden gecreëerd. "Reguliere organisatieprocessen zijn voornamelijk gericht op beheersing en optimalisatie. Vernieuwing en verandering vragen echter andere organisatorische keuzes. Daarbij speelt het structureren van een business development proces een belangrijke rol."
 Hij beschrijft vervolgens dit proces. "Alles begint met een idee, waarbij goed over de klantwaarde nagedacht dient te worden. De volgende stap is een pragmatische uitwerking van het idee en toetsing van de haalbaarheid in hoofdlijnen. De derde stap behelst de projectmatige opstart en verfijning gaandeweg." Hij wil benadrukken dat deze stappen elkaar in principe opvolgen, maar dat het proces niet heilig is. "Soms levert een pilot informatie op die het nodig maakt het plan of idee bij te stellen. Voor een maximaal resultaat wordt de cyclus vaak een aantal maal doorlopen, waarbij er wel voldoende snelheid gehouden moet worden."
 
Hindernissen voor ondernemers
Business development kan hindernissen voor ondernemers opleveren, erkent Noij. "In de praktijk vinden ondernemers het lastig om naast noodzakelijke verbeteringen ook structurele veranderingen door te voeren. Hierdoor ontstaat een hoge werkdruk die onvermijdelijk leidt tot fouten." Hij vervolgt dat ondernemers ook vaak aangeven allerlei zaken te moeten gaan managen waar ze geen affiniteit mee of verstand van hebben. "Ondernemers hebben het gevoel minder met de producten of diensten, of met het vak bezig te kunnen zijn. In plaats daarvan worden ze noodgedwongen steeds meer een manager. Omdat ze deze rol niet ambiëren wordt vaak een groeiproces gestaakt, terwijl er goede kansen op succes waren."
 
Hulp bij business development
Om u door eerder genoemde hindernissen niet te laten stoppen, kan het helpen bij een veranderingsproces externe ondersteuning te vragen. Noij: "U kunt zich blijven focussen op uw core business. Een andere professional houdt zich ondertussen bezig met de noodzakelijke veranderingen in de onderneming. Iedereen doet waar men goed in is, zodat de kans op succes het grootst is. Dit kan helpen om de dagelijkse druk van het leiden van een onderneming, hard werken om winstposities in de markt te bemachtigen en blijvend concurrentievoordeel te behalen ook echt leiden tot betere resultaten."
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken