Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
24 juli 2019
 

Advies voor startende horecaondernemers: zorg voor een goede administratie, ook in drukke zomerperiode

 
 

Goede administratie geeft inzicht en maakt aangifte makkelijker

Het is zomervakantie. Dat betekent drukke tijden voor veel horecaondernemers. Voor een deel van hen is dit het eerste zomerseizoen. Ook voor startende ondernemers is het belangrijk om de administratie goed bij te houden, ondanks alle zomerdrukte.

Een goede administratie geeft niet alleen inzicht in uw bedrijf. Het maakt ook het regelen van belastingzaken, zoals de btw-aangifte en de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting, een stuk sneller en eenvoudiger. Daarom helpt de Belastingdienst startende horecaondernemers met aandachtspunten voor een goede administratie.

Horecaondernemers
Steeds meer mensen starten een eigen horecabedrijf. De eerste zes maanden van 2019 besloten 5.109 ondernemers een bedrijf te starten in de horeca. Een toename van 22 procent vergeleken met het eerste halfjaar van 2018.
Wat ze precies doen, verschilt enorm. Van voltijdondernemers met een café, bar of restaurant tot deeltijdondernemers die vanwege hun passie voor koken een paar keer per jaar op foodtruckfestivals en evenementen staan.

Vier tips
Fouten in kassagebruik en de administratie zijn makkelijk gemaakt, met soms problematische gevolgen. Met name kleinere horecaondernemers blijken onhandige fouten te maken. Welk type ondernemer u ook bent, een goede administratie zorgt voor het juist en efficiënt regelen van je belastingzaken. Daarom geeft de Belastingdienst vier tips:
 

  • Gebruik een goed kassasysteem waaraan u eenvoudig nieuwe gerechten of drankjes kunt toevoegen. Kies bij voorkeur voor een kassasysteem met het Keurmerk Betrouwbaar Afrekensysteem. Dit biedt zekerheid op alle gebieden die van belang zijn voor een goede administratie, zoals de bewaarplicht van zeven jaar voor de administratie.
  • Gebruik het juiste btw-tarief voor de dranken die u verkoopt. Voor dranken gelden verschillende btw-tarieven. Verkoopt u mixdranken met verschillende btw-tarieven? Dan mag u de dranken afrekenen alsof u ze afzonderlijk verstrekt als u voldoet aan twee voorwaarden: 1) de dranken zijn ook ongemixt verkrijgbaar en 2) de verkoopprijs van de mixdrank is gelijk aan de opstelsom van de prijzen van de ongemixte dranken.
  • Kies een online boekhoudsysteem dat past bij uw onderneming en goed communiceert met het kassasysteem. Bij voorkeur een boekhoudsysteem met het Keurmerk Zeker-Online.
  • Hebt u een bedrijfsauto, -busje of een foodtruck? Zorg voor een goede administratie van zakelijke autokosten. Houd bijvoorbeeld een rittenregistratie bij waarin u uw zakelijke en privékilometers gescheiden houdt.
  •  
    Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

     
     
     
    Reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    Reageren

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
    code te wijzigen.
    Meer dan 100 checklists
    Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
    Managersonline.nl
    Het internetmagazine voor directeuren en managers
    BOEKENNIEUWS
    Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
    Lees verderMeer boeken