Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
19 juli 2019
 

Zo creëert u sfeer in uw restaurant

 
 

De uitstraling van een restaurant geeft dit echt een persoonlijkheid

De omzet in de horeca is al zes jaar op rij gegroeid. Niet alleen doordat mensen veel vaker eten thuis laten bezorgen, maar ook door toegenomen restaurantbezoek. Het aantal zaken is echter ook toegenomen, restaurants hebben dus meer concurrentie.

Hoe u dan toch van de toegenomen populariteit kunt meeprofiteren en een stijgende winst voor uw restaurant kunt realiseren? De beleving van de gasten wordt onder andere bepaald door de gerechten die u aanbiedt, de prijzen, het personeel en de sfeer. Nathalie van der Vegt van Homint vertelt meer over het laatste punt, en geeft tips voor het creëren van sfeer in uw restaurant.
 
Doelgroep en restaurantconcept
Volgens Van der Vegt is het restaurantinterieur erg bepalend voor de sfeer. "Het interieur dient gezien te worden als een totaalconcept dat wordt gevormd door materialen, kleuren en vormen. Een restaurantinterieur moet passen bij uw doelgroep. Een jonger, hip publiek heeft een andere smaak dan een oudere gast. Daarnaast speelt ook het restaurantconcept een belangrijke rol. Een luxe restaurant dat echt een avondje uit verzorgt vraagt om een andere sfeer dan een zaak die een nicheproduct zoals hamburgers aanbiedt als snelle hap tussendoor."
 
Populaire interieurtrends- en kleuren
In 2019 zijn er enkele opvallende interieurtrends in restaurants te zien. Zo zijn er volgens Van der Vegt vele mogelijkheden als wordt gekeken naar het populaire kleurenpalet. "Blauw is erg in, maar ook zwart en wit en alle grijstinten daartussenin. Wilt u dat het interieur een echte eyecatcher is, dan kunt u ook voor een andere opvallende kleur kiezen, en die overal ton-sur-ton in laten terugkomen. Een opvallende kleurtrend dit seizoen is bijvoorbeeld de combinatie van diverse roodtinten, van koraalrood naar wijnrood tot aubergine." En populaire interieurstijlen? Van der Vegt: "Dat is dus mede afhankelijk van de hiervoor genoemde doelgroep en het restaurantconcept, maar natuurlijke materialen en kleuren, een tropische uitstraling of klassieke jaren dertig-vibe komen vaak voor." Hij voegt hier nog aan toe dat meubels vooral comfortabel moeten zijn, of ze nu een Scandinavisch, strak design hebben of rijk gestoffeerd zijn met fluweel.
 
Nog meer sfeerbepalende factoren
Van der Vegt vervolgt dat sfeer in een restaurant overigens niet alleen gecreëerd wordt door de gekozen meubels. Van der Vegt: "Er zijn nog meer factoren die een rol spelen. Hierbij kunt u denken aan het licht. Met licht kunt u inspelen op het gevoel van de gast. Zo zorgt kaarslicht voor een romantische sfeer, en geeft gedimd licht een ontspannen gevoel. Een andere factor is de akoestiek in een restaurant. Omdat het vaak om een grotere ruimte gaat, is het belangrijk deze goed in te delen en aan te kleden om een galm te voorkomen. Gasten vinden het immers fijn om elkaar goed te kunnen verstaan, maar ook het gevoel te hebben te kunnen praten zonder dat andere mensen hen horen."
De uitstraling van een restaurant geeft dit echt een persoonlijkheid. Denk daarom goed na over het concept waarmee u uw gasten wil aanspreken!
 
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
high tea  |   | 
31-07-2019
 | 
18:27 uur
Een idee is om ook met verschillende eet thema's te werken. Zoals high tea en high wine, het gaat om beleving.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken