Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
18 juli 2019
 

Occasionverkopen elektrische auto verdrievoudigd

 
 

Aantal APK’s elektrische auto’s groeit nog sterker

De elektrische auto begint ook in de occasionmarkt een steeds grotere rol te spelen. In de eerste helft van dit jaar verkochten autobedrijven ruim drie keer zoveel gebruikte elektrische auto’s dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee is de groei nog sterker dan in voorgaande jaren.

Naast deze 3.124 occasions stegen ook de verkopen tussen eindgebruikers onderling dit jaar met 74 procent naar 1.399 elektrische auto’s.  
Een reden voor deze groei is het sterk toegenomen aanbod van elektrische auto’s in het wagenpark. Ook de occasionkopers hebben steeds meer interesse in een elektrische auto. Dit blijkt uit de korte statijd van deze auto’s; elektrische occasions werden al na gemiddeld 54 dagen verkocht. Voor conventionele occasions is dat 75 dagen.  
 
Tesla’s populair 
De Tesla Model S is veruit de meest verkochte elektrische occasion. De VW e-Golf is dit jaar naar de tweede plaats gestegen. De verkopen van de Tesla Model X zijn opvallend sterk gestegen. De notering van de Fiat 500 in de top tien springt in het oog, aangezien de elektrische variant van dit model nooit nieuw is verkocht in Nederland. Afgelopen tijd zijn er veel van deze kleine elektrische auto’s uit met name de VS geïmporteerd. De nog kleinere Think City is dit jaar uit de verkooplijst verdwenen. 
  
Aantal APK’s vertienvoudigd 
Dat het aantal wat oudere elektrische auto’s in ons land toeneemt betekent ook dat autobedrijven steeds vaker een elektrische auto in de werkplaats krijgen. In elk geval voor de APK. Het aantal APK’s voor elektrische auto’s is in drie jaar tijd vertienvoudigd. In de eerste helft van dit jaar zijn er 2.657 APK keuringen uitgevoerd voor elektrische personenauto’s. In dezelfde periode van 2016 waren dat er slechts 263.  
Opvallend is dat meer dan de helft van die APK’s door universele autobedrijven is uitgevoerd. Gezien de verwachte verdere groei van elektrische auto’s betekent dit dat steeds meer autobedrijven moeten investeren in de specifieke kennis en tools om goed en veilig aan deze auto’s te kunnen werken. 
 
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken