Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
11 juli 2019
 

Groothandel worstelt met slechte betaalmoraal

 
 

Een derde van alle groothandel-facturen wordt pas na herinnering betaald

De sector groothandel en handelsbemiddeling kampt met een slecht betaalmoraal. In het laatste kwartaal van 2018 werden facturen in deze sector in 33 procent van de gevallen pas na één of meerdere herinneringen betaald. 

Dat blijkt uit een analyse door Payt van ruim 1,8 miljoen facturen. Ondanks deze teleurstellende cijfers, zijn er ook kleine verbeteringen te zien in het vierde kwartaal ten opzichte van het eerste kwartaal van 2018. Zo is het aantal facturen dat drie maanden na afloop van het kwartaal nog open staat bijna gehalveerd. 
Bedrijven in Groningen en Drenthe zien in 2018 de grootste verbetering in betaalgedrag. Facturen werden in Groningen en Drenthe in het vierde kwartaal maar liefst elf en negen dagen eerder betaald dan in het eerste kwartaal. Uit de cijfers van Payt blijkt verder dat een groothandel in Nederland in Q4 gemiddeld zes dagen eerder betaald kreeg dan in Q1.  
 
Betalingsherinnering hard nodig 
Realiteit is wel dat met name groothandel en handelsbemiddeling vaak een betalingsherinnering uit moeten sturen. In een derde van de gevallen is een herinnering nodig en ruim 3.5 procent wordt pas na de laatste herinnering betaald. "Veel facturen worden pas betaald bij een tweede of zelfs derde herinnering. Een korte betaaltermijn hanteren is hier niet per definitie de oplossing, maar wel als er bij de factuur een iDEAL-betaallink is toegevoegd," zegt Sander Kamstra, directeur van Payt. "Bij een betaaltermijn van veertien dagen zorgt een iDEAL-betaallink ervoor dat er tien dagen eerder betaald wordt".   
 
Drie maanden wachten 
Uit de analyse van Payt is daarnaast gebleken dat het aantal facturen dat 3 maanden na afloop van het kwartaal nog open staat in de groothandel en handelsbemiddeling in het laatste kwartaal van 2018 bijna gehalveerd is ten opzichte van het eerste kwartaal. Van de facturen die uitgestuurd zijn in Q4 staat slechts 2.22 procent drie maanden later nog open. "De incasso-inspanningen die een bedrijf zelf onderneemt hebben invloed op de tijd dat een factuur uitstaat. Wanneer we het einde van 2018 vergelijken met het begin, lijkt het er dus op dat bedrijven meer inspanningen verrichten en met een positief resultaat," zegt Kamstra. 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken