Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
11 juli 2019
 

Imagoprobleem bouwbedrijf zorgt voor mismatch arbeidsmarkt

 
 

Oproep om creatieve en duurzame uitdagingen over het voetlicht te brengen

Building Heroes maakt zich zorgen om de toekomst van de bouwsector. De bemiddelaar en opleider stelt dat er een mismatch op de arbeidsmarkt is, die veroorzaakt wordt door het imagoprobleem van de bouw en aannemerij.

Voor veel studenten is de opleiding architectuur aantrekkelijker. Building Heroes vindt het daarom de hoogste tijd dat de bouw, en aannemers specifiek, laten zien dat er voldoende uitdagingen liggen op het gebied van creativiteit en duurzaamheid.
Op dit moment staat geen enkel bouwbedrijf in de top 50 populairste werkgevers. Tegelijkertijd volgden 800 studenten in 2017 een (master-)opleiding architectuur. 
 
Duurzaamheid en creativiteit juist in de bouw
Binnen de bouwopleidingen staat architectuur het hoogst in aanzien onder jongeren, zo blijkt uit een onderzoek dat Building Heroes onder jonge professionals deed. Willem Molengraaf, één van de oprichters van Building Heroes, noemt het frappant. "Ze roemen de architectuur om zijn creativiteit, maar daarvoor is ook zeker ruimte in de bouw. Daarnaast is het een dynamische omgeving: u kunt in de bouw namelijk werken met de nieuwste technologieën en zo het verschil maken. Ook op het gebied van duurzaamheid en circulariteit is er zoveel impact te maken in de bouw."
 
Summum
Molengraaf: "Werken als architect en ontwikkelaar is voor veel talenten het summum. Je hebt echter pas wat aan mooie ontwerpen en plannen als ze ook gemaakt worden. Veel van onze mensen vinden het dankbaar werk om een huis te bouwen waar mensen hun kinderen zien opgroeien. Dat is wat hen drijft: met hun kennis en kunde dagelijks een bijdrage kunnen leveren aan het geluk van mensen. De impact die jein de bouw maakt is directer en groter dan veel jongeren misschien denken. Het is onze opdracht om dat beter te communiceren. Werkgevers in de bouw en aannemerij moeten zich niet alleen afvragen hoe ze zelf aantrekkelijk zijn, maar ook hun sector aantrekkelijker presenteren. Dat is onze gezamenlijke missie."
 
800 nieuwe architecten per jaar
De medeoprichter van Building Heroes vraagt zich af of de Nederlandse economie jaarlijks 800 nieuwe architecten nodig heeft. "Er is wel een nijpend tekort aan professionals in de bouw en aannemerij. Het is tijd dat we als sector onze successen claimen en laten zien dat de bouw en aannemerij aansprekender en dynamischer zijn, dan veel mensen denken. Het is tijd om een heldere boodschap te hebben en te laten zien waarom er zoveel mensen met zoveel enthousiasme in de bouw werken."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken